DEN HAAG - Wekelijks melden zich bij de daklozenopvang in Den Haag vier tot vijf gezinnen die op straat zijn komen te staan. Ze worden geweigerd, want de daklozenopvang zit vol.

''De crisis slaat keihard toe en daarom is het juist zo goed dat er zoiets bestaat als een straatkrant. Hele gezinnen staan ineens op straat’’, zegt hoofdredacteur Floor de Booys van Haags Straatnieuws.

''Daklozen kunnen op die manier in elk geval iets bijverdienen. De straatkranten zijn harder nodig dan ooit.’’ De straatkranten in de grote steden hebben het evenwel moeilijk. In Rotterdam verdwijnt het Straatmagazine zestien jaar na de oprichting.

De verkopers zijn verdrongen door Oost-Europese concurrenten die hun eigen versie van het straatjournaal uitgeven. Volgens hoofdredacteur Frank Dries van het Utrechtse Straatnieuws staan die concurrenten "vol met gejatte verhalen".

De verkopers uit veelal oost-Europese landen nemen de plaatsen in van de Nederlandse daklozen bij supermarkten en op andere plaatsen waar veel publiek samenstroomt. ''Doodzonde dat ze in Rotterdam moeten stoppen", zegt Dries.

''Die Bulgaarse en Belgische kranten hebben de markt verpest.’’ Eerder al werden vergelijkbare projecten in Arnhem en Nijmegen gestaakt. Om het tij te keren hebben de (ongesubsidieerde) uitgevers van de straatkranten in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Groningen zichzelf verenigd.

Keurmerk

Deze straatkranten voor dak- en thuislozen werken met een keurmerk. Alleen daklozen met een ventvergunning én een keurmerk mogen de échte straatkrant in die steden verkopen. Ook richten zij zich louter op dak- en thuislozen met een Nederlandse achtergrond. Voor Rotterdam heeft dat geen zin meer, zegt Sjany Middelkoop.

''Onze eigen mensen komen helaas niet meer aan de bak’’, zegt zij. ''En voor andere mensen uit andere delen van Oost-Europa was de straatkrant natuurlijk niet bedoeld.’’ Dankzij de gulle giften van bezoekers aan de Miljonair Fair kan de Amsterdamse daklozenkrant Z! voorlopig wel vooruit. Op een veiling werd €57.000 opgehaald.

Daarnaast meldden zich 20 vrienden van de straatkrant aan, die nog eens €20.000 bijdroegen. Dat geeft voorlopig lucht in de hoofdstad. In Utrecht en Den Haag wordt nu ook een beroep gedaan op het bedrijfsleven.

Natura

Frank Dries is bezig om de ‘Vrienden van het Straatnieuws’ op te zetten. Hij hoopt op geld, maar ook op bijdragen in natura. Alle vormen van steun zijn welkom. ''We zijn sociale ondernemers, we krijgen geen cent subsidie. Toch zien we kans om dertien keer per jaar minstens 15.000 straatkranten te verkopen.’’

In Den Haag wordt eveneens gezocht naar nieuwe inkomstenbronnen. Volgens hoofdredacteur Floor de Booys is het in de residentie elk jaar een gevecht om te overleven. ''We kijken dus nadrukkelijk naar het bedrijfsleven, want van de overheid hebben we niets te verwachten."
De Booys wijst op de Haagse Soepbus, waar dak- en thuislozen terecht kunnen voor een kom soep, een kop koffie of een boterham, plus wat warmte in deze koude dagen.

De Haag

De gemeente Den Haag schrapte onlangs de subsidie, maar dankzij een bedrijf gespecialiseerd in publieke veiligheid is het voortbestaan voor een jaar gegarandeerd.

''Het is in Den Haag al jaren spannend of we kunnen doorgaan met het Haags Straatnieuws, maar voorlopig hebben we het elk jaar nog gered’’, zegt De Booys.

Ook in Utrecht overheerst het optimisme. De oudste straatkrant van ons land, opgericht in 1994, haalt volgens hoofdredacteur Dries zeker zijn twintigjarig bestaan. ''Daaraan twijfel ik geen seconde."