AMERSFOORT - De nieuwe OV-chipkaart gaat vaak kapot. In de vervangingsperiode moeten abonnementhouders met papieren kopieën van de chipkaart op stap om toch zonder extra kosten te kunnen reizen.

Eind vorig jaar ontdekte NU.nl dat er stilletjes een nieuwe OV-chipkaart door fabrikant Trans Link Systems (TLS) in omloop is gebracht.

De nieuwe kaart blijkt de nodige productieproblemen te hebben, waardoor deze niet functioneert. De oorzaak zou bij een toeleverancier liggen. TLS erkent tegenover NU.nl de problemen en bevestigt dat het gaat om zo'n 2400 kaarten.

Weken zonder

Omdat de chip beter bestand is tegen fraude werd de kaart eerst ingezet bij anonieme OV-chipkaarten. Op die manier wordt frauderen zonder gepakt te worden een stuk lastiger. Inmiddels wordt de kaart ook ingezet voor persoonlijke kaarten. Op die kaarten worden ook abonnementen geladen.

Klanten van anonieme kaarten kunnen eventueel saldo op de chip via een schriftelijke procedure terugvragen. Hierdoor krijgen ze hun geld terug, maar verliezen hun anonimiteit.

Voor abonnementhouders kan het tot drie weken duren voor zij een nieuwe kaart ontvangen, waardoor zij in de tussenliggende periode niet zouden kunnen reizen of daarvoor nogmaals zouden moeten betalen.

Papieren

Voor de vervoersbedrijven Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia is er voor de abonnementhouders een tijdelijke oplossing bedacht.

Door een kopie te maken van zowel de voor- als achterzijde van de persoonlijke OV-chipkaart en een uitdraai te maken van de producten op de kaart met het abonnement daarop leesbaar kunnen reizigers in combinatie met hun legitimatiebewijs tijdelijk toch reizen tot zij een nieuwe chipkaart hebben.

De bedrijven, die samenwerken in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, beseffen dat het geen perfecte oplossing is, maar zij zien het als noodmaatregel om de tijd te overbruggen. Zij benadrukken dat TLS verantwoordelijk is en blijft voor de kwaliteit van de chipkaarten, maar dat klanten bij problemen terecht naar vervoerders kijken.

48 uur

"Aan de ene kant doen wij er in de politiek alles aan om mensen in het openbaar vervoer te krijgen. Aan de andere kant lijkt een bedrijf als TLS er alles aan te doen om dat frustreren", reageert SP-kamerlid Farshad Bashir. "Ze moeten daar echt gaan beseffen dat de reiziger een klant is."

Hij wijst erop dat bij banken en creditcardmaatschappijen niet drie weken op een nieuwe kaart hoeft te worden gewacht. "Ik denk dat een redelijke eis van de politiek is dat een nieuwe kaart binnen 48 uur na melding op de post gaat", stelt hij.

Maandag werd bekend dat de SP een debat wil over de perikelen bij TLS. Bashir zal daar een motie indienen om snellere vervanging van defecte chipkaarten af te dwingen.

Vergoeden

TLS zelf erkent dat er ‘onzichtbare defecten’ in de OV-chipkaarten kunnen zitten en dat die optreden in ruim 0,6 procent van alle kaarten. Zij beloven als geste de aanschafkosten van 7,50 euro te vergoeden, maar gaan niet zo ver de abonnementhouders zelf schadeloos te stellen.

"Sinds 1 oktober zijn ongeveer 405.000 persoonlijke OV-chipkaarten geproduceerd, waarbij het probleem zich potentieel kan voordoen. Tot nu toe hebben we bij TLS 2.400 kaarten retour ontvangen waarvan is vastgesteld dat er sprake is van onzichtbare defecten", reageert Anita Hilhorst tegenover NU.nl. Zij erkent dat het produceren tot drie weken kan duren.