Promotour Duitse taal met BMW Z4 Roadster

NIEUWEGEIN – Bij de oranje BMW’s zullen de scholieren zich vast de vingers aflikken. ‘Cool’ zijn de oranje BMW Z4 Roadster en de X1, oftewel ‘geil’ zoals de Duitsers zelf zouden zeggen.

De stoere Duitse auto’s geverfd in de Nederlandse strijdkleur, het past wel bij de campagne om de twee landen dichter bij elkaar te brengen. De Actiegroep Duits laat het er namelijk niet bij zitten dat de meest gesproken taal op het Europese continent stiefkinderlijk behandeld wordt.

Maandag wordt op het Cals College in Nieuwegein het startsein gegeven voor een campagne onder Nederlandse scholieren. Doel is de Duitse taal weer sexy te maken. Want de taal van onze Oosterburen is bij scholieren impopulair. Dat blijkt uit een belevingsonderzoek onder de Nederlandse (school)jeugd, uitgevoerd door het Duitsland Instituut in Amsterdam.

''Het sentiment dat de Nederlandse houding onder jongeren tegenover Duitsland en Duitsers typeert, kan misschien het beste worden omschreven als desinteresse en onverschilligheid’’, aldus het rapport.

Zakenleven

De Duitse cultuurhoeders en het Nederlandse bedrijfsleven achten de tijd rijp om daarin verandering te brengen. Het zakenleven kan niet zonder Duitstalige Nederlandse jongeren, stelt werkgeversvoorman Bernard Wientjes vanVNO-NCW op de website van de Actiegroep Duits.

''Duitsland is veruit de belangrijkste handelspartner, goed voor een kwart van de export. Om succesvol zaken te doen met Duitsland is het spreken van de taal van belang. Dit belang moet breed, maar zeker op school, worden belicht.”

Wientjes is net als bijvoorbeeld tv-presentatrice Linda de Mol, sportverslaggever Evert ten Napel (Studio Sport) en cabaretier Herman van Veen ambassadeur van de Actiegroep Duits. Linda de Mol verzucht vaak dat ze in verband met haar tv-loopbaan beter Duits dan rechten had kunnen studeren.

Van Veen zegt dat het Duitse woord Schmusen bij hem favoriet is. ''Schmusen is liefkozen, aanhalen, vrijen, elkaar aflikken. Schmusen vind ik een prachtig woord en heerlijk om te doen.’’
Ambassadeur Ten Napel blijft dicht bij zijn stiel. Zijn favoriete Duitse woord is Laufpensum – loopvermogen dus, een typisch Duitse eigenschap.

Beroerd

De in Nederland woonachtige Duitse journalist Helmut Hetzel onderschrijft van harte de pogingen zijn moedertaal onder jongeren te propageren. ''De belangstelling voor Duits onder Nederlandse jongeren tussen de vijftien en dertig jaar is heel beroerd’’, constateert hij.

Als journalist bedient hij media in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Luxemburg. ''Wat mensen vergeten is dat het Duits de meest gesproken taal is op het Europese vasteland. Ik maak steeds vaker mee dat een Nederlander en een Duitser samen Engels spreken.’’

Oorlog

Toch bespeurt Hetzel een kentering in de onderlinge verstandhouding. De oorlog is steeds minder een beladen twistpunt. ''85 procent van de Duitsers is na de oorlog geboren. Zij dragen geen historisch schuld.’’

Nederlandse jongeren, onder wie ook zijn kinderen Henk (25) en Marijke (22), leggen bovendien een grote belangstelling aan de dag voor Duitsland. De Oktoberfeste worden inmiddels door tal van Nederlanders bezocht en onder jongeren staat een bezoek aan Berlijn hoog op de wensenlijst.

Voetbal

Zelfs in het voetbal zijn de scherpe kantjes er volgens Hetzel af. Duitsland won de laatste vriendschappelijke ontmoeting met Nederland overtuigend, vooral door ‘attractief en Nederlands te spelen’, zoals de Duitse journalist het uitdrukt. ''Mijn Aha Erlebnis was tijdens het WK in Zuid-Afrika. Ik keek in een strandpaviljoen in Scheveningen naar de WK-wedstrijd tussen Duitsland en Argentinië. Duitsland won met 4-0 en alle Nederlanders juichten voor mijn vaderland. Zeer ongewoon omdat mee te maken.’’

Dat Nederland op dat WK ‘Duits’ speelde en Duitsland juist de Nederlandse school aanhing, is volgens Hetzel misschien wel de beste remedie tegen de impopulariteit van het Duits. Door het voetbal wordt de taal vanzelf weer ‘geil’.
 

Lees meer over:
Tip de redactie