AMSTERDAM - De actiegroep Wakker Dier heeft dit weekend een brief gestuurd naar 40 Nederlandse supermarkten, fastfoodketens en A-merken waarin wordt aangedrongen een einde te maken aan het gebruik van 'plofkippen'. 

Dat heeft de groep zondag bekendgemaakt.

Het initiatief volgt op eerdere acties tegen biggencastratie, legbatterij-eieren en foie gras (ganzenlever). Plofkippen zijn vleeskuikens die in grote hoeveelheden in stallen opeengepakt zitten. Ze zijn zodanig doorgefokt dat ze sneller slachtrijp zijn.

Dit veroorzaakt echter veel fysieke problemen bij de dieren.

Volgens Wakker Dier maken onder meer Albert Heijn, C1000, KFC, McDonald's, Burger King, Starbucks, Dr Oetker, Mora, Iglo en Unilever nog veelvuldig gebruik van 'plofkippen'.

'Beter Leven Ster'

De campagne dringt erop aan dat de bedrijven in kwestie overstappen naar kippen die een zogenoemde ‘Beter Leven Ster’ van de Dierenbescherming hebben gekregen. De productie van deze kippen is doorgaans wel iets duurder dan het gebruik van ‘plofkippen’.

De actiegroep hoopt vooral dat producenten van baby- en huisdierenvoeding snel de omschakelingen naar ‘goede’ kippen zullen maken. Onder meer Olvarit, Bonzo, TomPoes, Whiskas en Royal Canin maken volgens Wakker Dier nog gebruik van foute kippen.