AMSTERDAM - Openbaar vervoer bedrijven GVB en RET profiteren financieel van de ov-chipkaart.

Door de positieve effecten van de kaart hoeft er minder bezuinigd te worden op het Amsterdamse en Rotterdamse openbaar vervoer.

Dat hebben de Stadsregio Amsterdam en de RET dinsdag laten weten.

In Amsterdam blijven in 2013 en 2014 de routes van trams, bussen en metro's op hetzelfde niveau als dit jaar. Dat is mogelijk, omdat de Stadsregio jaarlijks 15 miljoen minder subsidie hoeft uit te keren aan het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB.

Ritprijs

In feite krijgt het GVB nu na iedere reis de ritprijs, aldus de Stadsregio. Dat was bij het gebruik van de strippenkaart anders. Aangezien die in het hele land konden worden gekocht, werd de opbrengst daarvan verdeeld onder de vervoerders volgens een speciale berekening. Ook waren er door de sluiting van de metropoortjes minder zwartrijders dan verwacht.

Het GVB liet in een reactie weten blij te zijn dat de verdeling van de opbrengst transparanter is, nu de ritprijzen direct ten goede komen aan de vervoerder. ''Dat pakt voor het GVB goed uit'', aldus een woordvoerster.

Rotterdam

Ook in Rotterdam heeft de ov-chipkaart minder zwartrijders tot gevolg, zegt een woordvoerder van de RET. Volgens hem heeft dat het bedrijf al enkele miljoenen bespaard. De 'extra' opbrengsten uit de ov-chipkaart zijn al vastgelegd in de begroting van 2012.

Zonder de positieve effecten van de kaart zouden de bezuinigingen in het Rotterdamse openbaar vervoer nog groter zijn geworden, aldus de woordvoerder.

HTM

De Haagse vervoerder HTM kon dinsdag niets zeggen over de effecten voor het openbaar vervoer in Den Haag. In de hofstad zijn volgens een woordvoerder nog groepen mensen die de ov-chipkaart niet gebruiken. Zij hebben speciale abonnementen die nog tot eind dit jaar lopen.

HTM verwacht pas volgend jaar iets te kwijt te kunnen over de opbrengsten.