DEN HAAG - Bij het neerstorten van een zakenvliegtuig in Weert in 2009 was de piloot waarschijnlijk gedesoriënteerd.

Dat blijkt maandag uit een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Bij het ongeluk kwamen de piloot en zijn passagier om het leven.

Het vliegtuig vloog vanaf vliegveld Budel naar Duitsland toen vlak na het opstijgen de automatische piloot werd uitgeschakeld.

Om die weer in te schakelen moet de piloot diverse schermen in de gaten houden: die hoofdbewegingen hebben in combinatie met het stijgen van het toestel, een grote bocht naar links en dichte bewolking waarschijnlijk tot ruimtelijke desoriëntatie geleid.

Onderzoek

Uit onderzoek blijkt dat 15 tot 26 procent van de dodelijke ongevallen door desoriëntatie wordt veroorzaakt.

De fabrikant van het vliegtuig heeft besloten nieuwe vliegtuigen van hetzelfde type voortaan standaard uit te rusten met apparatuur voor vluchtregistratie. Dat is nog niet verplicht, maar zou dat volgens de Onderzoeksraad wel moeten zijn om onderzoek achteraf te vergemakkelijken.