ENSCHEDE - Het is voor jongeren nog steeds betrekkelijk makkelijk om alcoholische dranken te kunnen kopen.

Uit onderzoek van de Universteit Twente blijkt dat in meer dan de helft van de gevallen (56 procent) niet eens een aanzet werd gegeven tot het vaststellen van de leeftijd van de klant.

Bij 14- en 15-jarigen blijkt via thuisbezorgkanalen zelfs geen enkele keer naar identificatie te zijn gevraagd.

Voor het onderzoek probeerden 58 jongeren van 14 en 15 jaar in totaal 1338 keer een alcoholhoudende drank te kopen. Het onderzoek werd gedaan in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid.

De jongeren probeerden aan alcohol te komen bij supermarkten, slijterijen, horecagelegenheden, sportkantines en via thuisbezorgservices.

De universiteit deed al eerder soortgelijk onderzoek; zo bleek in maart ook al dat jongeren makkelijk alcohol konden kopen. Toen liet de universiteit 20 jongeren van 14 en 15 jaar alcohol inslaan bij in totaal 236 verkooppunten.

Leeftijdsgrens

Instituten als Trimbos en het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP) en meerdere gemeenten pleitten al eerder voor het verhogen van de leeftijdsgrens voor het kopen van alle alcohol naar 18 jaar.

Brancheorganisaties als Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) steunde dat toen niet. De prioriteit had toen het verbeteren van de handhaving en naleving van de huidige regels, zo zeiden ze toen.