UTRECHT - ProRail kan geen garanties geven dat er in de herfst geen vertragingen op het spoor zullen zijn, maar heeft wel alle mogelijke maatregelen getroffen de overlast te beperken.

Dat maakte de spoorbeheerder dinsdag bekend. Vanaf donderdag kunnen de eerste problemen wegens gladheid op het spoor zich aandienen.

Naast het snoeien van bomen en het plaatsen van hekken die de invloed van vallende bladeren op het spoor moeten beperken, heeft Prorail ook de behandeling van het spoor met het zogenoemde Sandite, een gel van zand en metaaldeeltjes opgevoerd.

De gel zorgt voor meer grip voor de treinen. Ook staan storingsploegen dag en nacht paraat.

Maatregelen

Volgens  minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) hebben de NS en spoorbeheerder Prorail maatregelen genomen om grote verstoringen op het spoor in de herfst en winter zo veel mogelijk te voorkomen en als ze zich voordoen sneller te verhelpen. Dat heeft mdinsdag aan de Tweede Kamer geschreven.

Treinreizigers worden bij verstoringen sneller en beter geïnformeerd, schrijft ze. Ook zijn treinen verbeterd en is de wisselwarming uitgebreid. Verder staan extra treinen standby.

''Er is de afgelopen maanden door de sector heel hard gewerkt om de focus sterker te leggen op de reiziger'', aldus de bewindsvrouw.

Beloftes

Bij problemen op het spoor informeert NS reizigers in ieder geval binnen 10 minuten. Deze en andere beloftes heeft de spoorsector vastgelegd in het geactualiseerde NS-Reizigershandvest.

Dit biedt de reiziger helderheid over wat hij mag verwachten en wie hij kan aanspreken als de verwachtingen niet worden waargemaakt, aldus Schultz.

Informatie

Maandag werd door een publicatie van de Algemene Rekenkamer bekend dat de Tweede Kamer de afgelopen jaren onduidelijk en onvolledig geïnformeerd was over de besteding van budgetten die werden verstrekt aan spoorbeheerder ProRail.

Door de financiële perikelen is niet het volledige rijksbudget voor beheer, onderhoud en aanleg van het spoor besteed, concludeerden de rekenmeesters.