GOUDA - Zeker negentien mensen zijn in de nacht van woensdag op donderdag gewond geraakt door het inademen van rook tijdens een brand in een flatgebouw aan de Marathonlaan in Gouda.

Achttien appartementen werden uit voorzorg ontruimd, meldde de brandweer.

De brand begon woensdagavond laat in een garagebox en was snel onder controle. Wel zorgde het vuur voor veel rookontwikkeling, aldus een brandweerwoordvoerder.

Er zouden volgens de zegsman onder meer ''een matras en fietsonderdelen'' in lichterlaaie hebben gestaan. Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend.

Onwel

Omdat mensen onwel werden door het inademen van rook, rukten de hulpdiensten met groot materieel uit. Zeven mensen konden ter plekke worden behandeld, twaalf andere slachtoffers zijn overgebracht naar het ziekenhuis.

Brandweerlieden voerden na de brand metingen uit, om te controleren of de geëvacueerde bewoners veilig naar hun woningen konden terugkeren. Toen dat het geval bleek, werd het flatgebouw omstreeks 02.15 uur weer vrijgegeven.

Brand in flat Gouda