ARNHEM - Er moet een nieuw tracébesluit komen voor de renovatie en uitbreiding van het sporencomplex bij het NS-station in Arnhem.

Dat heeft de Raad van State woensdag besloten. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft volgens de Raad te veel onzekerheid laten bestaan over de hoeveelheid trillingshinder die omwonenden van het spoor zullen ondervinden.

In een tracébesluit worden afspraken gemaakt over de frequentie en de soorten van het vervoer die op een bepaald spoortraject worden toegestaan. Bij Arnhem zijn meer sporen aangelegd om een hogesnelheidslijn en extra goederenvervoer richting Duitsland mogelijk te maken.

Het karwei heeft enorm veel vertraging opgelopen, maar zou nu in september helemaal zijn afgerond.

Gevaarlijke stoffen

Tegen het besluit hadden de wijkvereniging, stichtingen en een groot aantal inwoners van Arnhem bezwaar gemaakt, wegens de geluidsoverlast,  trillingshinder, luchtkwaliteit en externe veiligheid als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen.

De minister zal nu een nieuw besluit moeten nemen, waar ze 26 weken de tijd voor heeft. Aangezien de werkzaamheden al op een haar na klaar zijn, mag er wel worden doorgewerkt.

Prorail

Spoorbedrijf Prorail is opgelucht dat het treinvervoer en het werk aan het spoor in Arnhem door kunnen gaan. Dat liet Prorail weten in een reactie. Het spoorbedrijf moet de uitspraak van de Raad van State nog bestuderen.

Komend najaar legt Prorail de laatste hand aan Sporen in Arnhem, een project waaraan vele jaren is gewerkt en waarmee 248 miljoen euro is gemoeid. Er zijn nieuwe wissels en een ongelijkvloerse kruising voor treinen aangelegd en het Arnhemse station kreeg nieuwe perrons en een voetgangersbrug.

Prorail stelt alleen verantwoordelijk te zijn voor de uitvoering van het tracébesluit. ''Het opstellen van een nieuw besluit, zoals de bestuursrechter heeft bevolen, is aan Den Haag'', aldus de woordvoerder. 

Snelheid

Afgelopen januari tikte de Raad van State de minister ook al op de vingers. Verwachtingen over het toekomstige reizigers- en goederenvervoer waren niet goed gemotiveerd. Ook wilde de bestuursrechter meer duidelijkheid over de maximumsnelheid van goederentreinen.

Zolang er geen nieuw tracébesluit is, mogen goederentreinen 's nachts niet harder rijden dan 40 kilometer per uur op het traject, omdat harder rijden, zoals de minister wilde, de trillingssterkte nog verhoogt, zo heeft de Raad van State woensdag bepaald.