AMSTERDAM - De veiligheid van liften in Nederland is in gevaar doordat vier van de zes bedrijven die liften mogen keuren niet onafhankelijk zijn.

De keurders hebben vaak zakelijke banden met bedrijven die reparaties aan liften uitvoeren.

Dat meldt NRC Handelsblad maandag op basis van een nog vertrouwelijk conceptrapport van de arbeidsinspectie.

Nederland telt tegenwoordig circa 84 duizend liften, een derde meer dan in 2004. Liften moeten eens per anderhalf jaar worden geïnspecteerd. Sinds 2000 kwamen zeventien mensen om het leven bij ongevallen met liften en vorig jaar raakten naar schatting nog eens vijfhonderd mensen gewond, zo meldt de krant.

Minder kritisch

Vier van de zes keuringsbedrijven zouden voor meer dan de helft van hun omzet afhankelijk zijn van grote contracten met onderhoudsbedrijven. Dergelijke zakelijke banden mogen volgens de wet niet.

Door die banden zou de keurder mogelijk minder kritisch zijn over het onderhoud. Ook zouden keurders proberen meer keuringen op een dag te doen of op verzoek keuringen later uitvoeren om geld te besparen.

Welke bedrijven te afhankelijk zijn, meldt de arbeidsinspectie niet.

APK

Oppositiepartij SP pleit voor een onafhankelijk keuringssysteem voor liften, gelijk aan de APK voor motorvoertuigen. Tweede Kamerlid Paulus Jansen heeft maandag vragen daarover gesteld aan staatssecretaris Paul de Krom (Sociale Zaken).

SP'er Jansen vindt het niet kunnen dat onderhoudsbedrijven van liften zelf bepalen welke instelling ze inschakelen om hun werk te keuren. Net als bij de APK zou steekproefsgewijs een onafhankelijke keurmeester dat moeten doen.