Ov in grote steden wordt fors duurder

ROTTERDAM - Het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wordt vanaf 2013 mogelijk 14 tot 20 procent duurder. Tegelijkertijd verdwijnt in deze steden twee derde van alle buslijnen.

Deze ingrijpende maatregelen zijn nodig om aan het bezuinigingsbedrag van 120 miljoen euro te komen dat VVD-verkeersminister Melanie Schultz van Haegen wil realiseren door aanbesteding van het openbaar vervoer in drie grote steden.

Uit een rapport van PricewaterhouseCoopers blijkt dat de aanbesteding op zich maar 20 miljoen euro oplevert.

Omdat de minister vasthoudt aan 120 miljoen euro, besloten de stadsregio's en de minister onderzoek te laten doen naar mogelijk nieuwe ingrepen om alsnog aan het bezuinigingsbedrag te komen.

Verhogen prijs kaartjes

Een substantieel bedrag is te halen uit het verhogen van de prijs van kaartjes met gemiddeld 15 procent, becijferde het kennisinstituut NEA. Een bezuiniging is verder het schrappen van een fors aantal buslijnen, blijkt uit een onderzoek van Conquist.

Als dat gebeurt, moeten reizigers soms een halfuur naar een halte lopen in plaats van ongeveer 10 minuten zoals nu het geval is.

Weinig andere mogelijkheden

Het is uiteindelijk aan de stadsregio’s als opdrachtgevers van het ov in de drie steden zelf, om de maatregelen eventueel door te voeren. Er zijn echter weinig andere mogelijkheden, erkennen portefeuillehouder Jeannette Baljeu van de stadsregio Rotterdam en directeur Pedro Peters van stadsvervoerder RET. De stadsregio’s hebben nog wel geprobeerd de minister op andere gedachten te brengen, maar dat is ze niet gelukt.

''Het bewijs dat er geen 120 miljoen is te halen door het openbaar vervoer openbaar aan te besteden, heeft niet geholpen om de bezuiniging van tafel te halen’’, aldus Baljeu. Peters: ''Mijn grootste kritiekpunt is dat er een inschattingsfout wordt gemaakt, maar dat de minister zich daar niets van aantrekt en gewoonweg zegt: 'foutje, bedankt'!''

Meer kwaliteit

Minister Schultz van Haegen blijft erbij dat aanbesteding van het openbaar vervoer meer kwaliteit en kansen oplevert. Ze laat dat maandag in een reactie weten.

''Verschillende rapporten laten zien dat besparingen in het openbaar vervoer in de grote steden mogelijk zijn. Dat is bovendien ook bij aanbestedingen in de rest van het land gebleken'', stelt de minister.

''Deze rapporten geven ook meer mogelijkheden dan het schrappen van lijnen. Ze laten zien dat de bezuinigingen niet ten koste van de kwaliteit hoeven te gaan. Het is nu aan de grote steden om deze uitdaging op te pakken.''

Niets besloten

Een woordvoerder van de stadsregio Amsterdam benadrukt dat er nog niets is besloten over het verhogen van de tarieven in het openbaar vervoer of het verminderen van het aantal lijnen.

''Dit is een suggestie van onderzoekers, maar de regio is nog lang niet zover. Natuurlijk moet er wat gebeuren, want de minister heeft ons enorme bezuinigingen opgelegd. Maar op de korte termijn valt hierover geen besluitvorming te verwachten'', aldus de woordvoerder van de stadsregio Amsterdam.

Den Haag onderschrijft de conclusie dat het openbaar vervoer duurder zal worden, aldus een woordvoerster namens wethouder Peter Smit (verkeer).

Ingrijpend

Op zich komt er niets nieuws naar voren, maar de gevolgen zijn ingrijpend. De bezuinigingen gaan door, tenzij de Tweede Kamer er nog een stokje voor steekt. De gemeente maakt zich ''ernstige zorgen over hoe het allemaal moet gaan lopen".

PvdA, GroenLinks en ChristenUnie vinden de gevolgen van de aanbesteding rampzalig. GroenLinks wil dat het plan wordt ingetrokken, de ChristenUnie vraagt om aanpassing van de plannen en de PvdA roept op om in het openbaar vervoer te investeren in plaats van het af te breken.

Lees meer over:
Tip de redactie