EWIJK - De nieuwe brug over de Waal bij Nijmegen wordt gebouwd volgens de zogenoemde schuifmethode.

Vanaf beide oevers wordt aan de brug gebouwd, zodat de twee brugdelen uiteindelijk als puzzelstukjes in elkaar kunnen worden geschoven.

Rijkswaterstaat begint deze week, na ruim een jaar van voorbereidingen, met het bouwen op de oevers, zo is maandag bekendgemaakt.

Verbreding

De nieuwe brug bij Ewijk in de A50 (Arnhem - Eindhoven) maakt deel uit van de verbreding van de snelweg van twee naar vier rijstroken in beide richtingen.

Ook krijgt Nijmegen een stadsbrug over de Waal. De beide verbindingen moeten een einde maken aan de dagelijkse files die voor de oude Waalbrug in de A325 en de brug bij Ewijk in de A50 staan.

Scheepvaart

De schuifmethode is volgens Rijkswaterstaat de beste manier om de scheepvaart op de drukstbevaren rivier van Nederland zo min mogelijk te hinderen.

In totaal zijn 29 betonnen onderdelen van 30 meter lengte en 45 stukken van 5 meter nodig om de oevers met elkaar te verbinden. Er wordt telkens een nieuwe pijler gebouwd om de brugdelen horizontaal te houden.

Bestaande Waalbrug

De nieuwe brug moet in 2013 klaar zijn. Als het verkeer de nieuwe brug kan gebruiken, gaat de bestaande Waalbrug bij Ewijk op de schop. De dagelijkse files bij Ewijk staan op de vierde plaats in de landelijke file-toptien. In 2014 moet alles klaar zijn.

Het verkeer in zuidelijke richting rijdt dan over de nieuwe brug en het verkeer noordwaarts gebruikt de gerenoveerde brug. Stadsverkeer naar Nijmegen kan via de andere nieuwe brug.