UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen hebben de omzet en winst in de eerste zes maanden van dit jaar weten te verbeteren ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Dat is te danken aan meer reizigers, meer omzet in de winkels op de stations en een efficiëntere bedrijfsvoering.

Het resultaat ging van 141 miljoen euro naar 144 miljoen. Onder de streep blijft er 108 miljoen euro over, tegen 99 miljoen een jaar eerder. Dat is een stijging van 9 procent.

Het aantal reizigers nam met 4 procent toe ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Behalve het aantal klanten groeide ook de waardering van die klanten voor de spoorwegen.

Ov-chipkaart

Volgens de NS komt de toename van het aantal reizigers neer op ongeveer 50.000 extra treinpassagiers per dag. De NS heeft geen duidelijk aanwijsbare oorzaak voor de groei van het aantal reizigers.

''Steeds meer reizigers gebruiken hierbij de ov-chipkaart'', laat het bedrijf weten. Daar wordt sinds enige tijd actief campagne voor gevoerd.

Fyra

Het aantal reizigers dat koos voor een snelle treinrit met de Fyra, groeide tot meer dan een miljoen, tegen 250.000 in de eerste jaarhelft vorig jaar. Voor de Thalys, tussen Amsterdam en Parijs zijn 10 procent meer kaarten verkocht.

De klantwaardering nam in de loop van het semester toe, nadat de klanten in de winter niet te spreken waren geweest over de verstoringen op het spoor als gevolg van het winterweer.

HSL

Na herwaardering van de exploitatie van de HSL-Zuid komt de NS tot de conclusie dat de negatieve invloed daarvan op de toekomstige inkomsten is afgenomen van 193 miljoen euro eind 2010 tot 173 miljoen euro eind juni.

Volgens de woordvoerder was er eind vorig jaar een potje van 193 miljoen euro voor de tegenvallers op de HLS-Zuid en is daar nu 20 miljoen van gebruikt.