AMSTERDAM - Machinisten en conducteurs zijn niet te spreken over de sprinters van de NS. Zo'n vierhonderd NS-medewerkers die een vragenlijst invulden van vakbond VVMC kwamen met in totaal ongeveer duizend klachten op de proppen.

Dat meldt de NOS woensdag.

Het NS-personeel klaagt onder meer over deuren die spontaan open of te snel dicht gaan, gladde treeplanken, weinig beenruimte en haperende omroepsystemen.

Door de storingen zouden de sprinters vaak stil staan. De NS zou verbeteringen hebben toegezegd op een aantal punten. De problemen met de deuren zouden binnenkort al worden verholpen.

Grote schaal

De Sprinter werd in 2010 op grote schaal ingezet. De trein kwam al veelvuldig negatief in het nieuws. Zo bleek eind vorig jaar dat ruim negentig procent van de 95 nieuwe Sprinters van de NS niet inzetbaar was.

Twee derde was kapot. Van de nieuwe treinen die nog wel reden, was het grootste deel niet inzetbaar omdat ze bijvoorbeeld op een moeilijk bereikbaar rangeerterrein stonden.

Het grote aantal kapotte treinen kwam volgens de NS waarschijnlijk doordat de elektronica te gevoelig is voor smeltwater.

De oude stoptreinen die hadden moeten worden vervangen door de sprinters, werden ingezet om de uitval te compenseren.

Toiletten

Ook waren er klachten dat de Sprinters geen toiletten bevatten. FNV Bondgenoten drong aan op toiletten in treinen, aangezien die goed zijn voor het treinpersoneel en reizigers met hoge nood.

De NS zegde eind vorig jaar, nadat de Tweede Kamer een motie aannam waarin de NS werd verplicht vanaf 2015 in elke trein een toilet te hebben, toe geen stoptreinen zonder toilet meer aan te schaffen.

Een woordvoerder van de vakbond VVMC was woensdag niet bereikbaar voor commentaar.