Niets staat een verlengde A4 meer in de weg

DEN HAAG - De Raad van State heeft woensdag het bezwaar tegen de aanleg van de snelweg A4 tussen Delft en en Schiedam van tafel geveegd. Rijkswaterstaat mag nu dus beginnen met het doortrekken van de A4 van Delft naar Schiedam.

Verscheidene milieuorganisaties waaronder Milieudefensie en bewoners van het gebied tekenden vorig jaar bezwaar aan tegen het tracébesluit A4 waar toenmalig minister Camiel Eurlings van Verkeer zijn handtekening onder zette.

Zij vreesden geluidsoverlast, een verminderde luchtkwaliteit en nadelige gevolgen voor het natuurgebied Midden-Delfland.

Inwoners

Met het besluit van de Raad van State lijkt er een einde te komen aan decennialang gesteggel over het stuk snelweg. Milieuorganisaties en inwoners zijn fel tegen.

Ook de gemeenten Schiedam en Delft zagen de verlenging niet zitten. Eurlings noemde het project vorig jaar nog ''een icoon van vertraging en bestuurlijke ellende''.

Enorm blij

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) is ''enorm blij'' met de uitspraak. ''Na 50 jaar praten kan de schop de grond in. Dat is geweldig voor de weggebruikers, de mensen in het gebied, de Randstad en de economie'', aldus de bewindsvrouw.

Ze trekt bijna 900 miljoen euro uit voor de aanleg van het 7 kilometer lange traject door natuurgebied Midden-Delfland. De weg wordt daarom verdiept aangelegd, er komt een tunnel bij Schiedam en ook wordt nieuwe natuur gerealiseerd.

Zonde

"Het is eeuwig zonde van het prachtige Midden Delfland, dat met de aanleg van deze weg wordt opgeofferd voor de nooit afnemende asfalthonger van dit kabinet", reageert GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent teleurgesteld.

"De manier waarop gemeenten juridisch zijn ingeperkt is geen manier van doen. De omwonenden en milieuorganisaties die zich jarenlang hebben hardgemaakt voor betere alternatieven, hebben deze slag helaas verloren."

Luchtkwaliteit

Milieuorganisaties reageren teleurgesteld op het besluit. Zo valt Milieudefensie over het oordeel van de raad dat de luchtkwaliteit in het tracébesluit voldoende gewaarborgd is.

Volgens de milieuorganisatie is de uitstoot van gassen zoals berekend door de minister niet realistisch. In werkelijkheid ligt deze veel hoger, onder meer omdat in het tracébesluit nog wordt uitgegaan van de kilometerheffing terwijl die maatregel inmiddels al van de baan is, aldus Milieudefensie.

Files

Het bedrijfsleven in Zuid-Holland daarentegen reageert verheugd. De sector verwacht dat de files tussen Den Haag en Rotterdam aanzienlijk zullen verminderen.

Lees meer over:
A4

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie