AMSTERDAM - De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) maakt zich zorgen over de machtspositie van de Nederlandse Spoorwegen nu die de regie op de reisinformatie van Prorail hebben overgenomen.

Andere vervoerders als Veolia en Ariva zijn daardoor voor het verkrijgen van informatie afhankelijk van hun concurrent.

Vorige week werd bekend dat de hele dienst van 250 Prorail-medewerkers naar de NS gaat. Andere vervoerders zijn dus voortaan volledig afhankelijk van hun concurrent voor informatie over dienstregelingen, vertragingen en uitval van treinen.

De NMa brengt de NS maandag op de hoogte van haar zorgen daarover, schrijft Trouw. "We hebben nog geen plannen van de NS of Prorail gezien.

Zorg

Van andere vervoerders als Arriva begrijpen wij dat ze niet geconsulteerd zijn", zegt bestuurslid Jaap de Keijzer maandag in de krant. "Wij houden de plannen nauwlettend in de gaten. Onze zorg is bepaald niet weggenomen."

Nu zijn de NS en spoorbeheerder Prorail samen verantwoordelijk voor de informatievoorziening op het spoor. Na de problemen door het winterweer en de brand bij de verkeersleiding van Prorail in Utrecht wilde de Tweede Kamer dat er iets zou veranderen.

Logischer

Volgens minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) is het logischer dat NS verantwoordelijk is voor het op de hoogte houden van reizigers, omdat NS-personeel het contact met reizigers onderhoudt. De voorwaarde is dat de NS ook andere partijen op het spoor van informatie voorziet.

Dat laatste is lastig, stelt de NMa; het is alsof je de ene supermarkt vraagt de distributie van de concurrent te verzorgen. Volgens de waakhond kan het alleen als NS strikte voorwaarden hanteert, maar die heeft de NMa nog niet gezien.