AMSTERDAM - Treinreizigers lopen bij ongelukken in tunnels onnodig veel gevaar door de organisatie van de hulpverlening.

Dat meldt de NOS zaterdagochtend op basis van een rapport van het Platform Transportveiligheid. Het platform onderzocht de chaotische afhandeling van een incident in de Schipholtunnel in 2009.

Bij calamiteiten in spoortunnels is nu een belangrijke rol weggelegd voor de brandweer. Die is echter lang niet altijd binnen een kwartier ter plaatse, waardoor kostbare tijd verloren gaat.

Het platform adviseert verkeersminister Melanie Schultz van Haegen (VVD) om treinpersoneel in de eerste cruciale tien minuten van een ongeluk de leiding te geven.

Zelf beslissen

De machinist en conducteur moeten zelf kunnen beslissen of een trein doorrijdt of wordt ontruimd. De minister vindt dat de spoorbedrijven de aanbevelingen moeten overnemen.

Op 2 juli 2009 ontstond flinke rookontwikkeling in de Schipholtunnel. Honderden reizigers bleven door gebrekkige communicatie tussen hulpdiensten, verkeersleiding en treinpersoneel twintig minuten in de spoortunnel. In een uitgelekt rapport van NS Reizigers werd gesproken over een ramp waaraan de reizigers waren ontsnapt. De Tweede Kamer vroeg daarop om opheldering.

Meer bevoegdheden

Het personeel op een trein zou meer bevoegdheden moeten krijgen om in de eerste tien minuten na het uitbreken van een brand in een spoortunnel daadkrachtiger op te treden. Hierdoor zouden treinreizigers bij een incident in een spoortunnel minder risico lopen.

Dit is een aanbeveling die het Platform Transportveiligheid heeft gedaan aan minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) na een onderzoek naar de brand in een trein in de Schipholtunnel in juli 2009. Nu is bij dit soort incidenten nog een belangrijke rol weggelegd voor de brandweer, maar deze is vaak op dat moment nog niet op de plek van de brand aanwezig.