AMSTERDAM - De campagne van het Rode Kruis voor de slachtoffers in Japan heeft tot dusver meer dan zes miljoen euro opgeleverd. Dat maakte de hulporganisatie donderdag bekend.

Bekijk alle lezersfoto's van de actie op NUfoto

“Vanavond heeft Nederland haar solidariteit met de mensen in Japan laten zien. Dit bedrag is een geweldig gebaar van medemenselijkheid. Een gebaar dat, zo heb ik mij laten vertellen, ook zeer gewaardeerd is door de Japanse bevolking”, aldus directeur van het Rode Kruis Cees Breederveld na afloop.

De campagne van het Rode Kruis voor de slachtoffers in het door aardbevingen en een tsunami geteisterde gebied startte in maart.

De landelijke actiedag Nederland Helpt Japan begon woensdagochtend vroeg met een gongslag in de Amsterdam ArenA.

Via speciaal geopende lijnen konden mensen de gehele dag geld doneren op gironummer 6868. Dit nummer blijft nog de gehele maand open voor donaties.

Optredens

In de namiddag startte de benefietavond in de Amsterdam ArenA. De 38.0000 mensen die een kaartje hadden bemachtigd zagen onder meer optredens van DJ Dennis van der Geest, Jamai, de Toppers, Jan Smit en Nick & Simon, gevolgd door een benefietwedstrijd van Ajax tegen het Japanse Shimizu S-Pulse (4-0).

Ook in Rotterdam werd een steentje aan de actie bijgedragen. Op een benefietdiner werd 27.500 euro opgehaald voor het Aziatische land. Onder leiding van de Rotterdamse tv-kok Herman den Blijker kookten zes Rotterdamse chefs een speciaal diner.

Noodhulp

De opbrengst van Nederland helpt Japan wordt ingezet voor noodhulp en medische en psychosociale hulp, maar ook aan de inrichting van 70.000 tijdelijke huizen.