AMSTERDAM - De Fietsersbond denkt niet dat het nieuwe fietsparkeersysteem van Prorail de puinhopen op fietsenstallingen bij stations gaat verminderen. "Dit is een leuk plan, maar het lost absoluut niets op", zegt een woordvoerder vrijdag.

Prorail begint vrijdag op station Utrecht Centraal met een proef waarbij treinreizigers makkelijker een plek in de fietsenstalling kunnen vinden.

Ook worden te lang gestalde fietsen sneller verwijderd.

Extra capaciteit

"Ze kunnen beter extra fietsenstallingen neerzetten", vindt de woordvoerder. "Op sommige plaatsen moet echt dringend extra capaciteit komen. Het aantal mensen dat op de fiets naar het station komt, stijgt alleen maar."

Bij de proef zien reizigers die op de fiets naar het station komen bij aankomst op een scherm waar vrije plaatsen zijn.

Met speciale klemmen wordt vervolgens gemeten hoelang de tweewielers in het rek staan. Als de fiets langer dan twee weken gestald staan, worden deze door de gemeente verwijderd.

Ideale oplossing

Directeur Herman Gelissen van NS Fiets opperde in januari 2009 dat in de toekomst overal verplicht moet worden betaald voor het stallen van fietsen, maar ook betaald parkeren is volgens de Fietsersbond niet de ideale oplossing.

"We zijn er niet tegen, maar vinden wel dat mensen in de buurt van een station gratis hun fiets moeten kunnen plaatsen." Bij zo'n zeventig stations in Nederland staan al bewaakte fietsenstallingen waarvoor moet worden betaald.

Prorail wil met de proef voorkomen dat de stallingen als 'een schuur' worden gebruikt en hoopt dat dit een berg ergernis wegneemt. De proef, die zes maanden duurt, krijgt in mei een vervolg in Groningen.