LEIDSCHENDAM - Supermarkten slagen er redelijk in de verkoop van alcohol aan jongeren onder de 16 jaar terug te dringen. Tegenwoordig krijgt 32 procent van de jeugd die daarop uit is geen alcohol meer langs de kassa.

Dat was twee jaar geleden nog 25 procent. Dat zegt een woordvoerster van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) woensdag in reactie op onderzoek van de Universiteit Twente over verkoop van alcohol aan tieners.

De supermarktbranche probeert al jaren de verkoop van alcohol aan jongeren onder de zestien jaar terug te dringen met diverse campagnes. Supermarkten zijn namelijk strafbaar als zij alcohol verkopen aan tieners.

Volgens de onderzoekers van de Universiteit Twente hebben ''de verschillende campagnes van verstrekkers geen enkel effect op deze beschikbaarheid gehad''.

Zweden

Het CBL bestrijdt dit. ''Het gaat de goede kant op, hoewel we vinden dat het beter kan'', aldus de zegsvrouw. De brancheorganisatie wil de verkoop van alcohol aan tieners terugdringen richting het niveau van Zweden.

Daar krijgt 55 procent van de jongeren geen alcohol langs de kassa. Volgens de woordvoerster laat dit zien hoe lastig het is om het verbod op de verkoop van drank aan tieners te handhaven. ''In Zweden wordt alcohol nota bene in staatswinkels verkocht.''

De Universiteit Twente liet twintig veertien- en vijftienjaren alcohol inslaan bij in totaal 236 verkooppunten. Bij een eerste poging konden de meeste jongeren een alcoholische versnapering zo meenemen, aldus de instelling. De tieners schaften de alcohol bij voorkeur aan in de supermarkt, vaak met succes.