'Conducteurs bang voor boze reizigers'

AMSTERDAM - Treinconducteurs verzuimen met regelmaat, uit angst voor boze reacties, reizigers in de trein te informeren over vertragingen. Ze worden daar door de Nederlandse Spoorwegen (NS) nauwelijks op aangesproken.

Dat blijkt uit een rapport van het ministerie van Verkeer waaruit de Volkskrant donderdag citeert: “Een negatief bericht (‘We zij te laat’) of informatie waarvan de conducteur denkt dat de klant die niet belangrijk vindt wordt niet omgeroepen.”

De NS scoren al jaren slecht op het criterium van de overheid ‘informatieverstrekking in de trein’. In het contract met de Spoorwegen staan onder meer normen voor de stiptheid en juistheid van informatie voor de reiziger.

Boete

Woensdag bleek dat de NS door minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu een recordboete van ruim 2 miljoen euro krijgen opgelegd voor de slechte prestaties in het vorige jaar. De voorlopige boete kan worden kwijtgescholden als de Spoorwegen in 2011 beter presteren.

De NS krijgen de boete omdat te veel treinen vertraging hadden en reizigers ontevreden waren over de informatie bij verstoringen en het gebrek aan zitplaatsen.

Met het ministerie is afgesproken dat ten minste 93 procent van de treinen op tijd moet rijden. Afgelopen januari bleek dat maar 92,5 procent zónder vertragingen had gereden.

Lees meer over:
NS

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie