AMSTERDAM - Op het Centraal Station in Amsterdam is maandag de laatste fase begonnen van de bouw van het toekomstige metrostation voor de Noord-Zuidlijn.

Een team van ongeveer dertig bouwers en twee duikploegen van zo'n vier personen werken deze week aan de aanleg van een betonnen vloer in de zogeheten zinksleuf, maakte een woordvoerder van de Noord-Zuidlijn bekend.

De zinksleuf is het gat onder het station waarin een 130 meter lange tunnel voor de Noord-Zuidlijn zal worden afgezonken. In twee delen wordt de komende dagen 5800 kubieke meter onderwaterbeton gestort.

Dit speciale beton kan onder water uitharden. Voor deze operatie zijn zo'n zeshonderd vrachtwagens nodig.

Houten palen

De aanleg van het metrostation onder het monumentale stationsgebouw is een ingewikkeld karwei. CS is gebouwd op ongeveer 10.000 houten palen.

De bouwers hebben de oude exemplaren op de plek van de zinksleuf vervangen door stalen funderingspalen. Bij de aanleg moest bovendien rekening worden gehouden met de honderdduizenden treinreizigers die dagelijks gebruik maken van CS.