DEN HAAG - De trajectcontroles in Nederland werken niet goed. Daarom kon de politie afgelopen jaar minder snelheidsovertreders bekeuren. Vooral de laatste maanden van 2010 werden de meetapparaten door vorst aangetast, waardoor de systemen uitvielen.

Sinds de systemen in 2004 werden ingevoerd, zorgde het winterweer maar ook wegwerkzaamheden ervoor dat de apparaten niet altijd aanstonden op dit soort snelwegen.

Dat heeft het Team Verkeer van het Openbaar Ministerie (OM) donderdag gezegd in reactie op de jaarcijfers van het aantal verkeersboetes van de instantie. In 2010 werden mede hierdoor 490.000 snelheidsovertreders minder betrapt dan in 2009.

Elf miljoen verkeersboetes

In totaal werden in 2010 bijna elf miljoen verkeersboetes uitgeschreven. Dat zijn er 850.000 minder dan het jaar daarvoor. Vanaf 2008 is het aantal boetes elk jaar afgenomen. In 2007 werden nog ruim 12.5 miljoen weggebruikers op de bon geslingerd, in 2008 waren dit er een miljoen minder.

Die afname komt volgens het OM ook doordat weggebruikers zich de laatste jaren steeds beter aan de snelheidsregels zijn gaan houden. ''Ze zijn zich inmiddels bewust van trajectcontroles en houden zich daarom beter aan de snelheid”, aldus een woordvoerder.

Binnen bebouwde kom

Meer dan de helft van die boetes werd uitgedeeld voor snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom. Op provinciale wegen werd 22,5 procent van de bonnen voor te hard rijden uitgeschreven en 26,7 procent werd op de snelweg uitgedeeld.

De politie hield ook minder weggebruikers staande voor bijvoorbeeld rijden zonder gordel. Wel was er een lichte stijging van het aantal bekeuringen voor niet handsfree bellen en rijden door rood. Dat komt volgens het OM vooral door de extra aandacht voor afleiding in het verkeer.