GRONINGEN - Een bewoner van een woning aan de IJsselstraat in Groningen is dankzij een alerte voorbijganger op het nippertje gered van een koolmonoxidevergiftiging. Dat meldt de brandweer in Groningen donderdag.

De brandweer werd gebeld door een man die in de IJsselstraat een sterke gaslucht rook. Eenmaal ter plaatse ontdekte de brandweer dat de lucht waarschijnlijk afkomstig was uit een woning.

Metingen in het huis wezen uit dat er een levensgevaarlijke concentratie koolmonoxide aanwezig was.

De bewoner voelde zich nog prima, maar is wel gecontroleerd door een met spoed opgeroepen ambulance.

Gevelkachel

Volgens een woordvoerster van de brandweer was de oorzaak een oude, kapotte gevelkachel. Gas uit de kachel ontsnapte door een afvoer naar buiten, terwijl in de woning koolmonoxide vrijkwam. De bewoner heeft volgens haar ''enorm veel geluk gehad''.