AMSTERDAM - Voor gebruikers van de OV-chipkaart is de overstap op de OV-chipkaart soms een dure zaak. Abonnementen worden niet herkend. In de regio Haaglanden, waar de kaart vanaf 3 februari verplicht is, vallen individuele reizen vallen soms wel 87 procent duurder uit.

Ontwikkelaar Stefan de Konink werkt al langer aan een alternatief voor de ov-reisplanner. In een rapport (pdf) rekent hij een aantal scenario’s van de regio Haaglanden door, waarbij de prijs van de 45-strippenkaart wordt vergeleken met de ov-chipkaart. Gemiddeld genomen lijkt het er op dat er voor een enkeltje ongeveer hetzelfde moet worden betaald, maar in individuele gevallen is het prijsverschil wel heel fors.

Tot 87 procent duurder

In het slechtste geval gaat een reiziger 87 procent meer betalen, terwijl in een gunstig geval de ov-chipkaart reizen 41 procent goedkoper maakt. Dat er prijsverschillen zijn is niet onbekend. Door de overstap van strippen-zones naar betalen per kilometer ontstaan prijsverschillen.

“In bijvoorbeeld Delft, een zone met relatief grote afstanden tussen de haltes, is het relatief duurder om met een ov-chipkaart te reizen ten opzichte van andere zones”, zegt Stefan de Konink. “Bij korte ritjes komt de ov-chipkaart wel altijd als voordeliger uit de analyse naar voren.”

“Wij gaan uit van opbrengstneutraliteit”, vertelt een voorlichter van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Zij erkent dat grote verschillen mogelijk zijn. “Wat wij willen is dat gemiddelde reiziger er gemiddeld genomen niet op achteruit mag gaan.”

Geweigerd om ov-chipkaart

In Groningen speelt de trage leesapparatuur voor QBuzz reizigers parten. Enkele ov-jaarkaarthouders worden gedwongen alsnog een strippenkaart te kopen, omdat de buschauffeur niet de kaart kan controleren. “Dus wordt ik gedwongen alsnog te betalen voor de reis waarvoor ik al betaald heb”, vertelt Walfred Haans, bezitter van een ov-jaarkaart. In totaal spreekt NU.nl met drie reizigers die alsnog moesten bijbetalen.

“Dat is een fout van de chauffeur”, stelt een woordvoerster van QBuzz. Het bedrijf erkent verplicht te zijn het abonnement te accepteren. Ze benadrukt dat de ov-jaarkaarten op dit moment ook de geldigheidsdatum op de kaart hebben staan en ook zonder apparatuur de geldigheid te controleren is. Ook wijst ze erop dat studenten ook zonder controle worden meegenomen. “We zullen chauffeurs nogmaals op de hoogte brengen.”