HOEVELAKEN - Het aantal autodiefstallen is vorig jaar voor het eerst in meer dan tien jaar weer toegenomen. Dat blijkt uit cijfers die de stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) vrijdag bekend heeft gemaakt.

In 2010 stalen dieven 11.733 personenauto's, 706 meer dan in 2009. Dat is een toename van 6,4 procent.

De stichting zag een toename van het aantal gestolen jonge auto's, ondanks de modernere beveiliging. In de categorie tot drie jaar oud verdwenen vorig jaar vierhonderd auto's meer dan het jaar ervoor.

Bij jonge auto's waren types als Audi’s A6 en A3, de Volkswagen Touran, de BMW 5 en Mercedes C-klasse populair. De kans dat deze worden ontvreemd ligt twee keer zo hoog als het landelijk gemiddelde van 0,14 procent.

Ford Escort

Bij oudere modellen scoort de Ford Escort het hoogst met een zes keer zo grote kans gevolgd door Mercedes E-klasse, de Seat Leon en de Volkswagen Golf waar de diefstalkans ongeveer vier keer zo groot is als het landelijk gemiddelde.

De stichting AVc zag het aantal ontvreemde vrachtwagens en motorfietsen dalen, respectievelijk met 8 procent naar 239 en 12 procent naar 1867. Verder werden 13 procent meer bromfietsen gestolen, bij elkaar 14.984.

Bendes

Dure auto's worden in Nederland veelal door georganiseerde bendes gestolen. Zij laden de wagens simpelweg op een container om ze vervolgens te verschepen. Dat zegt autofabrikant BMW Nederland in reactie op cijfers die Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) vrijdag bekendmaakte.

Daaruit blijkt dat vooral auto's van dure merken als Audi, BMW en Mercedes populair zijn onder autodieven. De kans dat deze bolides worden ontvreemd, is twee keer zo hoog als het landelijk gemiddelde. Het gaat dan vooral om de types Audi A6 en A3, de BMW 5-serie, Volkswagen Touran en Mercedes C-klasse auto’s.

Duitse makelij

Volgens BMW Nederland zijn auto's van Duitse makelij van oudsher gewild onder de autocriminelen. ''Het zijn nu eenmaal mooie wagens." Aan de beveiliging van BMW ligt het in ieder geval niet.

''Dit soort duurdere auto’s hebben tegenwoordig altijd een alarm en volgsysteem. De gelegenheidsdief die ruitjes intikt, haakt bij dit soort geavanceerde systemen af."

Maar voor de georganiseerde autodieven is dit geen probleem. Zij laden de auto's met beveiliging en al op de zeecontainer. ''Daar is niks tegen te beginnen als fabrikant.”