AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen (NS) en spoorwegbeheerder Prorail erkennen dat ze ondermaats hebben gepresteerd tijdens de sneeuwperiodes deze winter. Door die sneeuwval werd het treinverkeer ernstig verstoord.

Topmannen Bert Meerstadt van NS en Bert Klerk van Prorail boden donderdag voorafgaand aan de hoorzitting in de Tweede Kamer over de problemen op het spoor, hun excuses aan aan de reizigers.

''Ten opzichte van vorig jaar hebben wij verbeteringen laten zien maar de verwachtingen, ook gewekt door reclamespotjes, niet kunnen waarmaken'', erkende Meerstadt richting de parlementariërs.

Hoorzitting

De Tweede Kamer houdt donderdag een hoorzitting over de winterproblematiek op het spoor. Afgelopen december leidde sneeuwoverlast tot grootschalige uitval van treinen en gebrekkige reizigersinformatie daarover. Kamerleden willen herhaling van dergelijke taferelen voorkomen.

De Kamerleden hebben donderdag met tevredenheid naar Meerstadt en Klerk geluisterd. VVD'er Charlie Aptroot geldt als een zeer kritische beschouwer van de directies van beide bedrijven. Hij vindt dat de directeuren moeten opstappen.

Maar donderdag zei hij dat hij waardering heeft voor het feit dat de bazen het boetekleed aantrekken en ook in de Kamer excuses aanbieden. D66'er Kees Verhoeven noemde die opmerking van Aptroot ontroerend. ''Het lijkt wel of collega Aptroot al nadenkt over gratieverlening'', grapte hij.

Informatie

Tijdens de hoorzitting zei transportonderzoeker Caspar Chorus van de TU Delft dat de informatie over de dienstregeling voortaan van de NS moet komen, omdat die het dichtst bij de reizigers staat.

Spoorbeheerder Prorail zou zich dan moeten bezighouden met het verzamelen van de gegevens. Reizigersvereniging Rover zegt platgebeld te zijn door reizigers die erg ontevreden zijn over de compensaties die de NS heeft aangeboden voor de winteroverlast.

Problemen

Hendrik Abma, directeur van de vereniging van Europese spoorinfrastructuurbeheerders (EIM), zei tijdens de hoorzitting dat problemen op het spoor als gevolg van winterweer zich altijd zullen voordoen.

Volgens de deskundige kan het winterweer altijd roet in het eten (blijven) gooien. Sneeuw kan tussen de wissels gaan zitten. Die wissels kunnen vastvriezen en kapotte treinen kunnen het spoor bezet houden.

''Een echt winterhard spoor bestaat niet'', hield Abma de parlementariërs voor. ''Uit Europees onderzoek blijkt dat problemen altijd mogelijk zijn.''

Bonus

Mocht NS-directeur Meerstadt in aanmerking komen voor een extra financiële vergoeding bovenop zijn reguliere salaris, dan zal hij die schenken aan een goed doel. Ook vorig jaar deed hij dat.

Meerstadt weet dat hij zelf niet beslist over zo'n bonus. ''Maar mocht ik in aanmerking komen voor een variabele vergoeding, dan zal ik die aan een goed doel geven.'' Eind 2009 kampten de spoorbedrijven net als eind 2010 met sneeuwoverlast. Daarom kwam Meerstadt verleden jaar al met een soortgelijke actie.

Prorail-directeur Klerk maakte in december al bekend dat hij over 2010 geen bonus wenst te ontvangen.

Volg reacties op Twitter via NUlive.