
'Spoor op diverse plaatsen onveilig'
Het veiligheidssysteem dat er tot voor kort voor zorgde dat alle seinen op rood springen zodra er op een deel van het spoor iets verandert, blijkt niet meer altijd te werken.
Dat bleek onder andere toen op 11 januari een passagierstrein en een lege goederentrein op elkaar botsten bij het Gelderse Zevenaar.
Het ongeluk is vermoedelijk het gevolg van koperdiefstal, meldde het Korps landelijke politiediensten (KLPD) na onderzoek. Op de plek van het ongeval is 300 meter koperdraad verdwenen. Het systeem dat normaal voor een rood sein zou hebben gezorgd, blijkt in een dergelijke situatie niet te werken.
“Door een eenvoudige terugkoppeling kun je het probleem voorkomen en het systeem weer onder alle omstandigheden veilig maken”, zegt een deskundige in de krant. “Dat gebeurde vroeger ook. Maar Prorail heeft uit bezuinigingsoverwegingen voor een simpeler oplossing gekozen.”
Kans
Een woordvoerder van de spoorwegbeheerder erkent tegenover De Telegraaf dat er 250 plekken zijn waar het spoor niet honderd procent veilig is. De kans op een ongeval is echter klein, zegt Prorail. “Dat kan alleen in theorie en in heel specifieke situaties.”
Prorail zegt te werken aan een oplossing voor de problemen, maar geeft aan dat het koper “niet gemakkelijk te vervangen is”.