AMSTERDAM – Reizigers krijgen begin januari te maken met volle treinen tijdens de spitsuren. Vanaf 3 januari rijden de Nederlandse Spoorwegen (NS) weer volgens de normale dienstregeling, maar door veel kapot materieel zijn de treinen korter dan normaal.

Dat laten de NS donderdag weten. De technische problemen met het materieel is het gevolg van de sneeuwval van de laatste tijd.

Door de kortere treinen zal het naar verwachting de eerste twee weken van januari een stuk drukker zijn in de spits dan gebruikelijk. “Die drukte is heel vervelend voor onze reizigers, maar wij werken 24 uur per dag om dit zo snel mogelijk op te lossen”, zegt NS-directeur Bert Meerstadt.

Om reizigers tegemoet te komen zet het spoorwegbedrijf het zogeheten zoutkaartje in, waarmee passagiers tijdens daluren tegen gereduceerd tarief kunnen reizen. Ook kunnen reizigers in januari zonder toeslag in de hogesnelheidstrein Fyra reizen.

Gevolgen

Volgens reizigersvereniging Rover zijn de gevolgen van het winterweer voor de treinreiziger groter dan nodig.

De NS zeggen alle beschikbare treinen in te zetten, maar volgens Rover zijn er wel degelijk treinen die nog niet gebruikt worden, verouderd materieel dat uit de roulatie is gehaald. NS zou de sprinters moeten vervangen door die oude treinen, aldus Rover.

Ook zet Rover kanttekeningen bij het zoutkaartje. De vereniging roept de spoorwegen op om abonnementhouders te compenseren omdat zij niet van de regeling kunnen profiteren.