AMSTERDAM - De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) spant een kort geding aan tegen de Stadsregio Amsterdam. Dit maakte de FMN vrijdag bekend.

De organisatie is het er niet mee eens dat de concessie voor het openbaar vervoer in de hoofdstad voor de periode 2012 tot en met 2017 onderhands aan het GVB is gegund.

De FMN is een federatie van de vervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De FMN maakte eerder al bezwaar tegen de onderhandse gunning, waardoor overige bedrijven geen bod konden doen zoals bij een openbare aanbesteding.

In strijd

De FMN vindt dat de onderhandse gunning aan het GVB in strijd is met de huidige wet personenvervoer. Volgens de vervoersbedrijven is de Stadsregio Amsterdam vooruitgelopen op een eventuele wetswijziging, maar is het onwaarschijnlijk dat de wet nog wordt gewijzigd.

In het regeeerakkoord is namelijk een aanbestedingsplicht opgenomen voor het openbaar vervoer in de Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

Bezwaren van de maatschappijen zijn deze week terzijde geschoven door de stadsregio Amsterdam, een samenwerkingsverband van gemeenten dat opdrachtgever is van het ov in het gebied.

In beroep

De concurrenten van het GVB gaan in beroep tegen deze beslissing en stappen tevens naar de rechter.

''Op basis van de geldende wetgeving moet het stadsvervoer in de grote steden per 1 januari 2012 zijn aanbesteed en vervallen concessies die niet openbaar zijn aanbesteed op die datum automatisch.

Dat geldt dus ook voor deze onderhandse verleende concessie aan het GVB. De Stadsregio Amsterdam neemt dus het risico dat er vanaf 1 januari geen openbaar stadsvervoer in Amsterdam is'', waarschuwt een woordvoerder van de FMN.

'We betreuren de koers die de Stadsregio Amsterdam tot nog toe vaart en waarbij de juridische en politieke realiteit steeds wordt ontkend.''

Goedkoper en klantvriendelijker

Het GVB krijgt vanaf 2012 122 miljoen euro subsidie per jaar voor het laten rijden van bussen, trams en metro's in Amsterdam, Diemen en Duivendrecht. Bedrijven als Arriva en Connexxion beweren het veel goedkoper en klantvriendelijker te kunnen doen.

Het GVB was vroeger een gemeentelijk bedrijf. Enkele jaren geleden verzelfstandigde het, maar de aandelen zijn in handen van de gemeente Amsterdam.