AMSTERDAM - De treinramp bij Barendrecht, waarbij vorig jaar september twee goederentreinen en een passagierstrein botsten, is mede veroorzaakt door een hartkwaal van een machinist.

Dat blijkt uit een autopsie, staat in een conceptrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat in bezit is van RTV Rijnmond.

De machinist van de passagierstrein raakte zwaargewond. De 56-jarige machinist van de goederentrein van DB Schenker die een hartkwaal had, kwam om het leven.

Bij een keuring was duidelijk geworden dat de man een hartprobleem had, maar daar is ten onrechte geen extra onderzoek naar gedaan, zou in het rapport staan.

Noodstop

De man was onderweg van Groningen naar rangeerterrein Kijfhoek twee keer onwel geworden, waarbij hij beide keren een noodstop maakte, schrijft de raad. Treindienstleiders hebben die noodstoppen niet opgemerkt, evenmin als de treinbotsing.

Toen de machinist een rood sein negeerde, zat de dienstdoende treindienstleider niet op zijn plek, terwijl hij toen had moeten ingrijpen.

Verouderd

Het sein was uitgerust met een verouderd beveiligingssysteem, genaamd Automatische Trein Beïnvloeding (ATB). Dit sloeg niet aan vanwege de relatief lage snelheid van de trein.

Raadsvoorzitter Pieter van Vollenhoven zei na de botsing al dat alle seinen op het Nederlandse spoornet veiliger gemaakt moeten worden. Het sein bij Barendrecht was nog niet aan de beurt om te worden vervangen, zo bleek vorig jaar, omdat het niet als riskante plaats werd gezien.