UTRECHT - De brand waardoor de stroomtoevoer naar de bediening van seinen en wissels in Utrecht vrijdagavond moest worden uitgeschakeld, legde ook het backupsysteem van de stroomtoevoer plat.

Dat zei een woordvoerster van ProRail zondag. De reservevoorziening ligt namelijk op dezelfde locatie en dat was de plaats waar het vuur woedde, legt ze uit.

Gevolg was dat de bediening van de seinen en wissels moest worden afgesloten, waardoor het treinverkeer vrijdagmiddag rond 17.00 uur helemaal stil werd gelegd.

Na het blussen van de brand moest het personeel het systeem eerst opnieuw opstarten en testen, voordat er weer treinen konden rijden. Zondagochtend werd het treinverkeer van en naar Utrecht weer volledig hervat.

Kritiek van Rover

''De gevolgen voor de treinreizigers en voor de bereikbaarheid van Utrecht Centraal zijn veel te groot geweest.''

De belangenorganisatie reageert op het vanaf vrijdagmiddag op grote schaal ontregelde treinverkeer door een brand bij het verkeersleidingscentrum in Utrecht.

''Tienduizenden reizigers wisten uiteindelijk een weg naar huis te vinden maar niet dankzij de NS en ProRail'', aldus Rover. ''Informatie werd vrijwel niet of zelfs foutief gegeven.''

Te veel gecentraliseerd

Rover vraagt zich af waarom de gevolgen van de brand zo verstrekkend waren. ''Vorige maand is een nieuw zenuwcentrum voor het spoor in gebruik genomen, het Operationele Controle Centrum Rail (OCCR). Kosten: zestien miljoen euro."

"Volgens ProRail zou dit als een back-up moeten functioneren bij grote storingen. Desondanks leidde de uitval in Utrecht tot complete uitval van het treinverkeer tussen bijvoorbeeld Gouda en Zoetermeer, tussen Ede en Arnhem en tussen Leiden en Alphen aan den Rijn.''

''Het nieuwe centrum heeft dus totaal niets opgeleverd'', concludeert Rover. ''De verkeersleiding van ProRail is te veel gecentraliseerd en daardoor extreem kwetsbaar. De technische aansturing van seinen en wissels op andere trajecten kan lokaal gebeuren en zou dus niet door de brand in Utrecht getroffen hoeven te zijn.''

Geen olievlek

Het OCCR heeft kunnen voorkomen dat de treinstoring op station Utrecht Centraal zich vrijdagavond als een olievlek over het land verspreidde. Dat zei een woordvoerder van Prorail zondag in reactie op de kritiek van Rover.

De woordvoerder van Prorail noemt het nog te vroeg om te beoordelen of maatregelen nodig zijn.