UTRECHT - De gemeente en provincie Utrecht gaan samen met het Rijk de haalbaarheid onderzoeken van het plan om de A27 en de Noordelijke Randweg in Utrecht aan te passen. Dat hebben ze woensdagmiddag besloten, aldus de Utrechtse verkeerswethouder Frits Lintmeijer.

De gemeenteraad in Utrecht stemde vorige week al in met de uitwerking van het 'alternatief Oost'. Dat plan, om de bereikbaarheid van Utrecht te vergroten, bestaat uit de verbreding van de A27, een ecoduct bij Amelisweerd en de opwaardering van de Noordelijke Randweg tot een autoweg.

De raad stelt wel voorwaarden. Zo moeten de effecten worden onderzocht van een limiet van 80 kilometer per uur op de ring. Ook worden de effecten van investeringen in het openbaar vervoer gemeten. Daarbij speelt een rapport van de Natuur- en Milieufederatie Utrecht (NMU) een grote rol.

Protest

Met het onderzoek naar 'alternatief Oost' is de variant van een snelweg door de wijk Leidsche Rijn van de baan, zegt wethouder Lintmeijer. Ook werd de mogelijkheid van een weg dwars door landgoed Rhijnauwen onderzocht. Er is veel protest geweest tegen deze opties.

De NMU ziet het onderzoek als "het begin van een goede discussie". "We zijn niet voor de verbreding van snelwegen maar voor meer investeringen in openbaar vervoer. Maar dit plan is wel de politieke realiteit. We willen mensen die langs de A27 wonen zoveel mogelijk proberen te sparen", aldus een woordvoerder.