AMSTERDAM - Een belangrijke fase van de bouw van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam is afgerond. Boormachine Noortje is klaar met het boren van de metrotunnel tussen het Damrak en het Rokin. Zondagochtend kwam ze aan op haar eindbestemming.

Dat meldde de gemeentelijke dienst Noord-Zuidlijn, verantwoordelijk voor de bouw van de nieuwe metroverbinding. Er liggen nu twee tunnels tussen het Damrak en het Rokin. Eerder boorde een andere machine - Gravin - al de andere tunnel.

Noortje begon op 16 augustus vanuit de startschacht op het Damrak, vlakbij het Centraal Station. Ze klaarde de klus in 75 dagen. Gemiddeld legde ze 9,5 meter per dag af.

Zonder grote problemen

Het boren verliep zonder grote problemen. Bij twee panden langs de route was sprake van lichte scheurvorming. Verantwoordelijk wethouder Eric Wiebes laat weten dat ,,de invloed van de tunnelbouw op de omgeving veel minder is gebleken dan waar we vanuit zijn gegaan''. ,,Dat is van het grootste belang voor de ondernemers en omwonenden langs het tracé.''

Dat het stuk tussen het Damrak en het Rokin af is, betekent niet dat de tunnels van de Noord-Zuidlijn klaar zijn. Volgend jaar moeten nog twee andere boormachines aan de slag gaan. Zij beginnen aan de andere kant van de Noord-Zuidlijn, bij het Scheldeplein in Amsterdam-Zuid, en boren dan ook naar het Rokin.

2017

De Noord-Zuidlijn moet Amsterdam-Noord gaan verbinden met de Zuidas, in het zuiden van de stad. De metrolijn is naar verwachting in 2017 klaar.