AMSTERDAM - Twee borden die de machinist moeten waarschuwen vaart te minderen ontbraken op het spoor bij Stavoren. Dat schrijft De Telegraaf woensdag. Twee weken geleden reed een onderhoudstrein daar door een winkel heen.

In een vertrouwelijke brief van spoorbeheerder Prorail staat volgens de krant dat een snelheidsverminderingsbord en een snelheidsbord op de tekening wel langs het spoor staan, maar in werkelijkheid niet.

Een stopbord stond er wel, maar dat heeft de machinist mogelijk niet gezien omdat de lichten op het station na de laatste passagierstrein worden gedoofd.

Uit de brief blijkt volgens De Telegraaf verder dat de machinist met volle vaart door het stootblok is gereden en niet heeft geremd.

Het AD schreef eerder dat de borden langs het spoor niet zijn verlicht en dat de machinist ze daardoor mogelijk over het hoofd had gezien. Een woordvoerder van Prorail bevestigde dat, maar wees er op dat onverlichte borden wel vaker worden gebruikt.

Niet alert

Vorige week trok Prorail de vergunning van detacheringsbedrijf Spoorflex Safety First om op het spoor te werken voor vier weken in. De treincrash was volgens Prorail de druppel die de emmer deed overlopen. De werktreinbegeleiders, een soort loodsen maar dan voor treinen, zouden vaak niet alert genoeg zijn.