STAVOREN - Bij het onderzoek naar het treinongeluk in Stavoren wordt onder meer gekeken naar de rol van de begeleider die verantwoordelijk was voor de veiligheid rond het transport in Stavoren.

Er wordt door de Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW) getwijfeld of de man wel voldoende kennis had van het baanvak en het materieel.

Ook wordt bekeken hoe de communicatie verliep tussen de Nederlandse begeleider en de drie Italianen die op de trein zaten van het Zwitserse onderhoudsbedrijf Speno International.

Zondagavond schoot in Stavoren een trein door de stootblokken, ramde een winkel en veroorzaakte daarmee een ravage.

De IVW onderzoekt diverse scenario's. ''We hebben uiteraard onze vermoedens, maar moeten het onderzoek afwachten'', aldus een woordvoerster donderdag. Het is nog niet bekend wanneer het onderzoek is afgerond.

BAM

De IVW vraagt zich ook af of BAM, het bedrijf dat in opdracht van ProRail de spoorrails slijpt, er alles aan heeft gedaan om de veiligheid te waarborgen.

''BAM is verantwoordelijk voor de Nederlandse begeleider. Zij moeten ervoor zorgen dat hij voldoende kennis heeft over de situatie in Stavoren. De medewerker was ingehuurd via een ander bedrijf, maar dat is op zich geen ongebruikelijke constructie'', aldus de woordvoerster van IVW.

Speno

De IVW besloot dinsdag dat BAM niet meer mag rijden met treinen van Speno International. Dit verbod geldt totdat Speno kan aantonen dat het op een veilige manier kan werken.

De onderhoudstrein schoot door de stootblokken heen en ramde vervolgens een watersportwinkel in de Friese stad.

De trein sloeg een gat van ongeveer 30 meter breed in de winkel en duwde daarbij een lege tankwagen, die achter de stootblokken stond, voor zich uit. De trein schoot circa 100 meter door en eindigde op een plein achter de winkel.