DEN HAAG - De hogesnelheidstrein (hsl) Fyra gaat pas op z'n vroegst eind 2011 tussen Rotterdam en Brussel rijden.

De bedoeling was om de trein eind dit jaar vanuit Nederland te laten doorrijden naar België, maar de Belgische spoorwegen willen onder meer om financiële reden niet met tijdelijk materieel op het hsl-traject gaan rijden. Dat heeft een NS-woordvoerder dinsdag gezegd.

Omdat de hsl-dienst Brussel-Amsterdam niet eind van dit jaar van start kan gaan, blijft de bestaande dienst over het conventionele spoor ook in 2011 van kracht. Deze dienst wordt de Beneluxtrein genoemd. De Fyra rijdt al wel in Nederland op het hsl-traject Amsterdam-Schiphol-Rotterdam.

De vertraging is ontstaan omdat het Belgische spoorbedrijf uitsluitend tussen Amsterdam en Brussel wil rijden met nieuw hogesnelheidsmaterieel, dat nog in bestelling is bij de Italiaanse fabrikant.

Den Haag-Brussel

Het Belgische spoorbedrijf NMBS gaat wel een nieuw treinstel aanschaffen waardoor een hogesnelheidsverbinding tussen de stations Den Haag-Breda-Antwerpen-Brussel mogelijk wordt. Dat heeft demissionair verkeersminister Camiel Eurlings dinsdag gezegd tijdens een overleg in de Tweede Kamer.

De kwestie speelt al sinds 2005, toen er tussen beide landen een ministerieel akkoord werd getekend over de spoorverbinding. De Belgen zagen het belang van deze verbinding echter minder in dan de Nederlanders, waardoor vertraging ontstond. Inmiddels heeft de Belgische collega van Eurlings de NMBS opdracht gegeven het treinstel aan te schaffen, waardoor de treindienst kan worden verzorgd.

'Grote stap'

''Met deze opdracht is een grote stap voorwaarts gezet naar de bediening van Den Haag-Brussel met hogesnelheidstreinen'', concludeerde de CDA-bewindsman dinsdag. Hij heeft zich de afgelopen maanden flink beijverd om de Belgen aan hun afspraak te houden.

Vooral Den Haag wil als 'internationale stad' graag een directe hsl-verbinding met Brussel hebben. Ook Breda hecht daar veel belang aan.