Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Zondag 2 april 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Placeholder afbeelding NU.nl

Piloten verzuimden crash bij Schiphol te voorkomen

Door ANP

06 mei 2010 om 11:05Update: 13 jaar geleden
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
DEN HAAG - De piloten van het Turkish Airlines-vliegtuig dat vorig jaar neerstortte bij Schiphol, hadden het ongeval kunnen voorkomen. Toen een van de hoogtemeters van het toestel haperde, hebben ze verzuimd een doorstart te maken.

Ze hebben inadequaat gereageerd.

Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een donderdag gepresenteerd onderzoek over de oorzaak van het ongeval. Het vliegtuig crashte woensdagmorgen 25 februari 2009 tijdens de landing in een weiland . Negen personen kwamen om, 120 raakten gewond.

Hoogtemeter

De directe oorzaak van het ongeval is een haperende radiohoogtemeter. Daardoor nam de Boeing 737-800 tijdens de landing op de automatische piloot gas terug en hield het te weinig snelheid over om in de lucht te blijven.

De piloten hadden vervolgens echter kunnen voorkomen dat het vliegtuig crashte. Toen de stuurknuppels begonnen te trillen als signaal dat de gashendels dichtgingen, hadden ze vol gas moeten geven en tegelijk de neus van het vliegtuig naar beneden moeten drukken.

Dat gebeurde ook binnen een seconde, maar toen de gezagvoerder het overnam zette hij de gashendels weer in de nulstand en gaf daarna weer te laat gas. Uit de voicerecorder blijkt ook dat de drie piloten onderling vrijwel niet hebben gesproken over de problemen, terwijl er vijf keer een waarschuwingssignaal afging.

Luchtverkeersleiding

Naast de haperende hoogtemeter en de fouten van de piloten, gaat ook de luchtverkeersleiding op Schiphol niet vrijuit. Die is volgens de Onderzoeksraad onvolledig geweest in haar aanwijzingen aan de piloten.

Overigens wisten vliegtuigfabrikant Boeing en veel luchtvaartmaatschappijen al jarenlang dat het radiohoogtemetersysteem van de Boeing 737-800 problemen opleverde, maar werd dit niet aangemerkt als een veiligheidsprobleem. Tot de crash bij Schiphol slaagden bemanningen er steeds in soortgelijke problemen op te lossen.

Boeing zei in een reactie dat het verschillende maatregelen heeft genomen met betrekking tot de hoogtemeters. Maya Spetter, een van de Nederlandse letselschadeadvocaten die namens slachtoffers werken aan schadeclaims, liet weten niet verrast te zijn door het rapport.

Eerder

  • 28 apr 2010 om 11:24
    Hulpverlening Schipholcrash kostte 700.000 euro
    Geen afbeelding beschikbaar
  • 25 feb 2010 om 06:35
    Poldercrash met betrokkenen herdacht
    Geen afbeelding beschikbaar
  • 26 jan 2010 om 07:40
    'Piloten Turkish Airlines hebben geen schuld'
    Geen afbeelding beschikbaar
Beeld: NU.nl
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail


Aanbevolen artikelen

Net binnen

  • 13:08
    NU+Formule 1 kan het maar niet goed doen met problemen laat in de race
  • 12:23
    Meer auto's en meer files: verkeersdrukte is nog groter dan voor corona
  • 12:05
    NU+Klimaatvraag: Waarom komen zonnepanelen in weilanden en niet op daken?
  • 12:01
    Lezers over hondenbelasting: 'Juist tijd voor een hoge kattenbelasting'

Meest gelezen

  • 1
    Vier mannen omgekomen bij ongeval in het Friese Jirnsum
  • 2
    Verstappen houdt hoofd koel in chaos en wint bizarre GP van Australië
  • 3
    Primeur in de Eredivisie: wedstrijden onderbroken vanwege ramadan
  • 4
    Van de hoofdredactieJutta Leerdams liefdesleven, naast de ellende in de wereld
  • 5
    Lonen stijgen niet bij iedereen: wat kan je doen als een loonsverhoging uitblijft?


Nieuwsvideo's

  • Ravage op Friese weg na dodelijk ongeval
    Ravage op Friese weg na dodelijk ongeval
  • Luchtbeelden uit VK tonen lange rijen voor ferry naar Frankrijk
    Luchtbeelden uit VK tonen lange rijen voor ferry naar Frankrijk
  • Paus rijdt Sint-Pietersplein op in pausmobiel voor mis
    Paus rijdt Sint-Pietersplein op in pausmobiel voor mis
  • Iraniër gooit yoghurt over vrouwen omdat hun haar niet bedekt is
    Iraniër gooit yoghurt over vrouwen omdat hun haar niet bedekt is

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden