HILVERSUM - Er zijn in bepaalde klassen van basisscholen zoveel scholieren die een leerprobleem of gedragsstoornis hebben, dat hun klasgenoten daar onder lijden.

Dat constateert de helft van de leraren die over het onderwerp 'scholieren met labels' werden bevraagd door het tv-programma Rondom 10 en CNV Onderwijs.

De resultaten van het onderzoek werden zaterdagochtend bekendgemaakt. Ruim 2300 werknemers in het basisonderwijs vulden de uitgebreide vragenlijst in.

Werkdruk

Vier van de vijf leraren vindt dat deze kinderen tot extra werkdruk leiden. Ruim een derde van de docenten meent dat ze zoveel kinderen met een label in de klas hebben zitten, dat hun eigen werk eronder lijdt.

Bijna de helft van de leerkrachten is van mening dat de eigen opleiding hen onvoldoende heeft voorbereid op kinderen met een zogenoemd 'probleemlabel'.

Druk, lastig en verlegen

Een ruime meerderheid van de ondervraagden is het eens met de stelling dat kinderen die nu een label krijgen, vroeger gewoon druk, lastig, verlegen of minder slim werden genoemd. Het aantal leerlingen dat een etiket krijgt, neemt toe.

Dat komt vooral doordat kinderen meer prikkels krijgen te verwerken, menen veel leraren, maar ook doordat zij zelf vaker leerproblemen en gedragsstoornissen signaleren.