Stichting vindt 'verrekte mongol'-shirts smakeloos

AMSTERDAM - T-shirts met de tekst ‘Verrekte mongol’ zijn smakeloos. Dat vindt Stichting Downsyndroom, naar aanleiding van een bericht over de shirts in De Telegraaf.

De krant verscheen donderdag met het bericht dat modeketen Cool Cat een heuse hype aan het creëren is met de kreet die op verschillende shirts in hun collectie staat afgebeeld.

Een ouder van een kind met het Downsyndroom vond de tekst ergerlijk, meldde de krant. 

De kreet ‘Verrekte mongol’ komt uit de populaire internetfilmpjes van de groep ‘New kids on the block’, die vaak bizarre situaties in een campingoutfit uitbeelden.

Smakeloos

Stichting Downsyndroom betreurt de situatie: “De grap is totaal smakeloos. Het komt in dezelfde orde als shirts met de tekst ‘vuile kankerlijer’ en ‘domme nigger’. Ik zie de humor er niet van in’, aldus Gert de Graaf van de stichting in een reactie tegenover NU.nl

Stormloop

Tot nu toe heeft de stichting nog geen klachten van ouders gehad, maar dat verwacht de medewerker wel. “Ouders zijn nog niet op de hoogte van het voorval, maar nu we prominenter in de media treden, verwacht ik wel een stormloop aan klachten.”

Aan een rechtszaak gaat de vereniging niet beginnen. “De rechter zal ons toch geen gelijk geven zolang de intentie van de modeketen om humor draait. Ook al is de humor smakeloos, het is niet strafbaar.”

Excuses

Directeur Roland Kahn van Cool Cat gaf aanvankelijk als verweer in de Telegraaf dat er ‘mongol’ staat en niet ‘mongool’. De gevoelswaarde is hetzelfde, gaf hij toe.

“We willen mensen niet kwetsen, daarvoor maken we die mensen onze excuses. We willen echter ook een afspiegeling zijn van de samenleving en met humor naar dingen kijken. Zoals in dit geval met de New Kids. Het blijkt dat onze doelgroep, jongen mensen, dat zeer weet te waarderen. De t-shirts zijn niet aan te slepen.”

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie