AMSTERDAM - De eerste boormachine van de Amsterdamse Noord-Zuidlijn is bijna klaar om te testen. Dit maakte het projectbureau Noord-Zuidlijn zondag bekend.

Afgelopen woensdag werd het graafwiel van de tweede tunnelboormachine in de zogeheten startschacht bij het Damrak gehesen.

Direct na het intakelen zijn de onderdelen van de twee boorschilden en de zes volgwagens van de machines gemonteerd.

De afgelopen twee maanden is in totaal al ongeveer een miljoen kilo aan onderdelen in de bouwput bij het Centraal Station getakeld. Per boormachine wordt zo'n 100 kilometer aan elektrokabels en hydraulische slangen aangebracht. Inmiddels is de eerste 83 meter lange boormachine bijna klaar.

Geluidsoverlast

Maandag begint de bouw van een geluiddempende hal bij het beginpunt van de nieuwe metrolijn aan het Damrak. De hal dient om geluidsoverlast van het boren, dat in maart begint, voor de omgeving te beperken.

Om de risico's van het boren richting de Zuidas in te perken is een aantal preventieve maatregelen getroffen. Zo is het eerste deel van de grond waar de boor begint, ingevroren.

De vriesinstallatie staat sinds half december aan en het ijslichaam onder het water van het Damrak en de walmuur heeft de gewenste dikte van anderhalve meter en lengte van 90 meter bijna bereikt. De installatie blijft in werking totdat de twee tunnelbuizen zijn geboord.

Kademuur

De werkzaamheden aan de kademuur van het Damrak zijn afgelopen vrijdag afgerond. Het voetpad langs de rondvaartrederijen is weer vrij toegankelijk. De kademuur verkeerde in slechte slaat en is de afgelopen weken verstevigd. De kademuur is gestabiliseerd door hem in de grond te verankeren.

De metrolijn moet Amsterdam-Noord in 2017 via het centrum met de Zuidas verbinden. Een flink deel van het traject, zoals in Amsterdam-Noord, is al klaar.