HILVERSUM - 'Pokkie Foetsie', een reclame van telecombedrijf KPN, is verkozen tot de meest irritante reclame van het jaar.

In het tv-spotje is een dame te zien die haar telefoon kwijt is en op opgewonden toon opsomt wie ze nu allemaal niet meer kan bellen.

Frans Bauer werd verkozen tot de meest irritante bekende Nederlander in een tv-reclame.

De twee kregen daarvoor maandagavond de Loden Leeuw in het consumentenprogramma Radar. Consumenten konden de afgelopen weken stemmen via internet op voor de prijs genomineerde spotjes.

In totaal zijn er ruim 66.000 stemmen uitgebracht voor de Loden Leeuw. De stemmers vonden de KPN-commercial vooral irritant omdat 'ie schreeuwerig is.

Axe

Met 34 procent van de stemmen won de KPN Hi-commercial, ruim voor een deodorantreclame van AXE (23,8 procent) en een spotje voor Vodafone (20,8 procent).

In de Axe-reclame draait een jongen zijn ogen op bijzondere wijze door zijn oogkassen om te zien of hij zweet. In de Vodafonereclame zijn mensen verkleed als dieren.

Kruidvat

BN'er Kim-Lian van der Meij kreeg 25,1 procent van de stemmen met haar reclame voor Kruidvat waarin ze een kinderachtige rol speelt. Zij behaalde daarmee de tweede plaats op de ranglijst.

Derde werd Rob Geus met een commercial voor kalfsvlees.

Pokkie Foetsie werd vorige week overigens vijfde in de verkiezing van de Ster Gouden Loekie. Dat is een verkiezing voor béste tv-commercial.

Pokkie: Kruidvat: Axe: