DEN HAAG - De A27 langs het natuurgebied Amelisweerd wordt verbreed om de files rond Utrecht te bestrijden. De weg wordt deels overkapt in de vorm van een ecoduct.

De ministers Camiel Eurlings (Verkeer) en Jacqueline Cramer (Ruimte en Milieu) hebben daarover dinsdag overeenstemming bereikt met provincie en gemeente, liet een woordvoerder van Eurlings weten.

Minister Cramer spreekt van een mooi pakket, omdat er geen nieuwe wegen komen en de verbrede A27 zeer goed wordt ingepast om de natuur te sparen. ''De woonwijk Leidse Rijn en het Groene Hart blijven gespaard.''

Dat de A27 toch wordt verbreed, noemt de bewindsvrouw de best mogelijke oplossing voor het enorme verkeersinfarct rond Utrecht. Daarnaast zijn al investeringen voorzien in openbaar vervoer, fiets en lokale wegen voor bussen.

Aan de zuidkant van de stad wordt verder de snelweg A12 verbreed. Aan de noordkant wordt van de N230 een volwaardige snelweg gemaakt met een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur en ongelijkvloerse kruisingen.

Aanleg nieuwe wegen

De aanleg van nieuwe wegen is volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat daardoor niet nodig. Maar een optie om de A2 op termijn te ontlasten via een weg door de woonwijk Leidsche Rijn, blijft voor de lange termijn op tafel, aldus de woordvoerder.

Begin jaren tachtig waren de bossen bij Utrecht het toneel van acties, tegen de aanleg van de A27 door Amelisweerd. De weg kwam er wel, en het natuurgebied werd zo kleiner. Het ecoduct van maximaal 250 meter moet het gebied weer met de stad verbinden. De kosten komen uit op ruim 1,3 miljard euro. De overkapping kost 40 tot 60 miljoen euro.

Een woordvoerder van de Vrienden van Amelisweerd spreekt in een reactie van een 'waardeloos besluit'. De Vrienden zullen alles uit de kast trekken om de verbreding tegen te houden. Ze zien nog veel mogelijkheden, ook omdat de gemeenteraden, de Staten en de Tweede Kamer zich er nog over buigen.

De woordvoerder vindt het besluit een letterlijk doodlopende weg, omdat de keus voor meer snelwegasfalt leidt tot nog meer verstopping in en rond de stad omdat twee derde van het verkeer Utrecht in of uit moet.