Het belparkeren in Goes zit flink in de lift. Ten opzichte van de eerste drie kwartalen in 2014 is er in de eerste negen maanden van dit jaar een kleine 50.000 euro meer betaald via de telefoon.

Dat staat in de kwartaalrapportage van de gemeente Goes. Het gaat in totaal om een bedrag van 130.065 euro, zo’n acht procent van de totale parkeeropbrengsten. In de stad zijn drie providers actief: Park-line, Parkmobile en Yellowbrick.

Uit de rapportage blijkt ook dat bezoekers hun auto vaker neerzetten in parkeergarage Centrum aan de Westwal in Goes. “Maar door kortingen en lagere tarieven op bijzondere tijden vertaalt het zich vooralsnog nog niet in meer opbrengsten”, zegt wethouder André van der Reest.

Zorgenkindje

“We zien wel een voorzichtige beweging richting de parkeergarage.” De parkeergarage met zo’n 500 plaatsen is een zorgenkindje van de gemeente. Al jaren wordt deze minder gebruikt dan verwacht bij de opening in 2009. De gemeente verwacht de komende jaren nog een negatief saldo.

Goes heeft de tarieven op de terreinen aan de Koepoort, Dam en het Damplein begin dit jaar verhoogd om het langparkeren tegen te gaan. “Die maatregel lijkt effect te hebben.” Op straatniveau is er in totaal 45.000 euro meer opbrengst dan in de eerste drie kwartalen van vorig jaar.

In totaal maakt het parkeerbedrijf in de eerste drie kwartalen een winst van 823.837 euro.