Het toerisme in Zeeland zit flink in de lift. Dat zegt directeur Patrick Polie van VVV Zeeland. Hij heeft begin deze week de resultaten van de marketingscampagne 2013-2015 overhandigd aan gedeputeerden Jo-Annes de Bat en Carla Schönknecht.

In de afgelopen drie jaar is een toename van 21,4 procent aan overnachtingen te zien en het aantal bezoeken aan de website van VVV Zeeland is met 114 procent gestegen. Na een aantal jaar van krimp groeide het aantal Nederlanders dat overnachtte in Zeeland met 14,2 procent. De Duitse markt groeide met 26,4 procent en er waren 45,6 procent meer Belgen die in Zeeland kwamen overnachten.

De cijfers van 2015 zijn nog niet in deze percentages verwerkt, maar Polie verwacht bij dat jaar een nog sterkere groei. "We stonden in 2012 voor een grote uitdaging op de Zeeuwse markt. Het aantal overnachtingen liet al een paar jaar een forse achteruitgang zien. Met de campagne hebben we het tij kunnen keren", zegt de VVV-directeur in een persbericht.

Belangrijke rol

Polie geeft daarin aan dat de groei niet alleen is te danken aan de campagne, maar hij denkt dat deze wel een belangrijke rol heeft gespeeld. De campagne 2013-2015 heeft 2,5 miljoen euro gekost. Daarvan is 1,8 miljoen euro betaald door de provincie, de rest is afkomstig van ondernemers en gemeenten. De campagne bestond onder meer uit online reclames en televisiespotjes op de Nederlandse en Vlaamse televisie.