Medewerkers van de Nautische Centrale Neeltje Jans bedienen voortaan de Kreekraksluizen bij Rilland.

"Dit zijn de eerste grote binnenvaartsluizen die we op afstand, met moderne techniek vanuit een nautische centrale, kunnen bedienen", laat een woordvoerder van Rijkswaterstaat woensdag weten.

"Jaarlijks passeren 70.000 binnenvaartschepen deze sluizen in de Schelde-Rijnverbinding tussen Rotterdam en Antwerpen", aldus de woordvoerder. 

Rijkswaterstaat bouwt met het project MOBZ de bruggen en sluizen in Zeeland om, zodat die op afstand bediend kunnen worden vanuit twee nautische centrales. Die staan op het werkeiland Neeltje Jans, voor de objecten ten noorden van de Westerschelde, en in Terneuzen voor de objecten ten zuiden ervan.

"MOBZ vernieuwt daarnaast aandrijvingen en besturingen van de rijksbruggen- en sluizen in Zeeland. Daarmee is de betrouwbaarheid en veiligheid gegarandeerd voor de toekomst. Alle onderdelen die MOBZ aanpakt voldoen straks aan Europese veiligheidsregels op het gebied van machineveiligheid."

Voor deze ombouw was de oostkolk van de Kreekraksluizen drie weken gestremd in maart en de westkolk drie weken dicht in mei. "Daarna zijn de nieuwe installaties getest op betrouwbaarheid."

Techniek

Veiligheid heeft de hoogste prioriteit, stelt Rijkswaterstaat. "Door onder ander het gebruik van moderne cameratechniek, omroepinstallaties, marifoons, radar en het identificatiesysteem AIS heeft de medewerker een compleet beeld van de sluis, zelfs al zit hij op een plek tientallen kilometers van het object."

"Hij of zij kan vanaf verschillende hoeken kijken en de beelden beslaan een groot gebied. Hierdoor ziet de medewerker in de nieuwe situatie meer dan in de oude", aldus Rijkswaterstaat.

Pleziervaart

Vier sluizen voor pleziervaart zijn in 2009 aangepast. Die worden nu ook bediend vanuit de Nautische Centrale Neeltje Jans. Het gaat om de Bergse diepsluis bij Tholen, de Zandkreeksluis bij Kats, de Grevelingensluis bij Bruinisse en de Roompotsluis bij Kamperland.

"Na de Kreekraksluizen volgen in 2016 de West- en Oostsluis van Terneuzen en de Post- en Vlakebrug over het Kanaal door Zuid-Beveland", zegt de woordvoerder.

De bediening werkt vanuit de nieuwe bediencentrale in Terneuzen. Rijkswaterstaat ontwikkelt een aanpak voor de sluizen van Hansweert, de draaibruggen van Sluiskil en Sas van Gent en de Krammersluizen bij Sint Philipsland.

Centrales

"De scheepvaart vertegenwoordigt een enorm economisch belang in Nederland in het algemeen en in Zeeland in het bijzonder", legt de woordvoerder uit waarom de bediening steeds meer vanuit centrales gebeurt. "We willen de scheepvaart zo goed mogelijk begeleiden van a naar b, met een vlotte doorstroom op het hele traject." 

Hierbij probeert Rijkswaterstaat zoveel mogelijk een blauwe golf, vergelijkbaar met een groene golf voor het wegverkeer, te realiseren. "Ook willen we objecten efficiënter inzetten, met minder personeel. Het project MOBZ maakt dit mogelijk voor de bruggen en sluizen in Zeeland", aldus Rijkswaterstaat.

Heeft u foto's bij dit bericht? Upload beeld via NUfoto, of via WhatsApp