Business Class Shuffle

Digitale kaarten maker Tele Atlas knalde maandag maar liefst 9,5 procent omhoog na publicatie van de derde kwartaalcijfers. Zijn die resultaten nu zo spectaculair of heeft de koerssprong meer te maken met een koopadvies in het TV programma Business Class van Harry Mens?

Door Hans Jager van Blikopdebeurs.com

Eerst de cijfers, die waren op het eerste gezicht niet slecht. Zowel omzet als resultaat kwam licht boven de analistenconsensus uit. Waar ik wel allergisch voor ben zijn zelfbedachte termen zoals 'aangepaste Ebitda'.

Het resultaat zonder rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie van goodwill wordt ook nog gecorrigeerd voor de kapitalisatie van ontwikkelingskosten en opties voor personeel. Uiteindelijk blijft er dan een 'resultaat' over van 11,1 miljoen euro.

Laten we bovenstaand gegoochel even buiten beschouwing dan loopt het verlies fors op van 9,8 miljoen naar 17,8 miljoen euro. Een voorziening van 10 miljoen voor de activiteiten in China was hier debet aan.

Ook de 'gewone' Ebit (resultaat voor rente en belastingen) blijft roodgekleurd. Al verbetert deze wel van 10,3 miljoen verlies naar 5,3 miljoen verlies. De omzet groeide met 28% tot 65 miljoen. Tele Atlas handhaaft de Ebit prognose voor 2006. Samenvattend: het gaat iets beter maar zwarte cijfers zijn nog lang niet in zicht.

In het programma van Harry Mens liet vermogensbeheerder Han Vermeulen zijn licht schijnen over een breed scala fondsen. Tele Atlas ging naar de beurs voor 18,5 euro, steeg naar 26 euro en viel vervolgens fors terug tot onder de 13 euro.

Volgens Vermeulen een kans. Als de cijfers goed zijn is een koers van 17 tot 19 euro "een volstrekte realiteit". Een koersstijging van 30 procent tot 46 procent een volstrekte realiteit? Ik heb veel respect voor de passie en vakkennis van Han Vermeulen, maar waar is dit op gebaseerd?

De financiële positie van Tele Atlas is gezond en kan nog enkele verliesjaren opvangen. Ook lijkt het bedrijf nog niet veel last van prijsdruk te hebben. Tele Atlas is echter erg afhankelijk van Europa.

Een belangrijke opdracht van TomTom voor de Europese markt ging onlangs naar concurrent Navteq. Het resultaat verbetert in een traag tempo. Tele Atlas is kortom een aandeel voor 'believers' met een lange adem. Of Han Vermeulen daartoe behoort en wat zijn positie is bleef voor de TV kijkers onduidelijk.

Tip de redactie