De beursgang van autofabrikant Spyker dreigt te eindigen in een debacle. Bijna dagelijks verschijnen er negatieve berichten in de media en de koers is dit jaar al ruim 60 procent gekelderd. De laatste particuliere beleggers worden nu uit de boom geschud.

Door Hans Jager van Blikopdebeurs.com

Weekblad HP/De Tijd schrijft deze week dat Spyker in grote financiële problemen zit door een stagnerende autoproductie en zwaar tegenvallende sponsorinkomsten bij het Formule 1-team. President-commissaris Hessel Lindenbergh, kennelijk niet bekend met de AFM regels over koersgevoelige informatie, gaf in het artikel tevens aan dat de productie van de Spyker C12 Zagato wordt uitgesteld.

'Bodemloze put'

Spyker geeft geen commentaar op het artikel in HP/De Tijd. De knipselkrant op de PR-afdeling begint echter uit te puilen. Ook Sportweek doet een duit in het zakje over het Formule 1-team. "Ik denk dat ze doorgaan om de doodeenvoudige reden dat het in leven houden van een team goedkoper is dan het opdoeken", aldus Jan Lammers. Oud-Minardi baas Paul Stoddart spreekt van een "bodemloze put".

Vorige week werd Formule 1 coureur Christijan Albers door Spyker aan de kant gezet. Miljoenen dollars aan sponsorgeld zou niet betaald zijn. Een curieus dubbelspel: Spyker-topman Michiel Mol, tevens sponsor en aandeelhouder van Albers, draait de geldkraan dicht naar zijn eigen bedrijf. Ook de naam van Joep van de Nieuwenhuizen dook op, alsmede berichten over een machtsstrijd tussen voormalig CEO Victor Müller en diens opvolger Michiel Mol.

Financiering

In juni werd bekend dat het zwaar verliesgevende Spyker Cars 14,3 miljoen euro aan extra financiering heeft binnengehaald om een "sterkere positie voor de verwachte operationele groei" te realiseren. Waar die operationele groei vandaan moet komen is mij echter een raadsel. De productie van auto's stagneert en het Formule 1-team vergt grote investeringen en stelt tot nu toe teleur. Zowel de merknaam als de aandelen in de Formule 1-tak zijn inmiddels verpand.

Begin april, bij een koers van dik 17 euro, vroeg ik aandacht voor het grote valutarisico bij Spyker en "significante twijfel" over het voortbestaan bij de accountant. Een belangrijk deel van de inkomsten is in US dollars terwijl veel uitgaven in Britse ponden plaatsvinden. Een verzwakking van de dollar of stijging van het pond kan "materiële gevolgen" hebben voor cashflow en resultaten, aldus het jaarverslag. De dollar staat inmiddels op een historisch dieptepunt.

Beleggersfora

Ondertussen wordt op beleggersfora volop gespeculeerd dat Spyker door de grootaandeelhouders voor een appel en een ei van de beurs wordt gehaald. Op 28 maart kwam Theodoor Gilissen nog met koopadvies voor het aandeel Spyker en een bijbehorend koersdoel van 25 euro. Fortis zag het fonds zelfs naar 30 euro gaan. In een paar maanden tijd kan veel veranderen. Een speeltje van miljonairs is uitgedraaid op een drama voor beleggers.

Disclaimer De informatie in deze bijdrage is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De auteur heeft op het moment van publicatie geen positie in Spyker Cars.