Talpa op weg naar een debacle

Land van Maas en Geel is het zoveelste mislukte Talpa-programma dat voortijdig van de buis verdwijnt. Waar John de Mol als investeerder triomfen vierde, wil het absoluut niet vlotten met zijn televisieavontuur. Kennelijk is met veel geld toch niet alles te koop.

Door Hans Jager van Blikopdebeurs.com

Dat de stekker uit Land van Maas en Geel getrokken wordt is overigens volkomen terecht. Het programma is een persiflage op een talkshow. Tenenkrommend slechte presentatie, volstrekt afwezige onderlinge chemie en de journalistieke bagage van een kappersblad doet je verlangen naar het volgende reclameblok.

Flinterdunne basis

Het schrappen van Thuis, een kippenhok vol actreutels, is wellicht een bedrijfsongevalletje. Maar na het geflopte NSE Nieuws, Café e Sport, Linda & Beau, Hotel Big Brother, Entertainment Live en de 'talkshow' van Maasland en Geel mag gerust van een trend worden gesproken. Eigenlijk is alleen het voetbal, de serie Gooische vrouwen en Joling & Gordon over de vloer succesvol. Een flinterdunne basis voor de brede, populaire familiezender wat Talpa ooit had moeten worden.

Een brede familiezender, daar zit al meteen het fundamentele probleem. Met Nederland 1, RTL4 en SBS6 is die markt verdeeld en alle andere doelgroepen en niches worden inmiddels ruimschoots bediend door de overige stations in ons medialandschap. Ook wacht de consument tegenwoordig niet meer af wat het krijgt voorgeschoteld, maar kan hij actief keuzes maken tussen TV en internet. Als ik bijvoorbeeld cabaret wil zien, surf ik naar een digitaal themakanaal of Uitzendinggemist.nl.

Mediatycoon

Het is opvallend dat een mediatycoon en slim zakenman als De Mol als eigenaar van Talpa/Tien minder visionair blijkt te zijn dan bij eerdere activiteiten. Hoe verzin je het anders om binnenkort de zendtijd tot 16.00 te vullen met herhalingen, belspelletjes en telsell formats als Talpa 24 uur gaat uitzenden. Nog meer liefdeloos gemaakt TV behang. Hoezo onderscheidende en vernieuwende zender?

John de Mol leerde het televisievak bij de TROS, bedacht succesvolle programmaconcepten en klom uiteindelijk op tot bestuursvoorzitter van Endemol. Mede dankzij het mondiale kijkcijferkanon Big Brother werd Endemol in 2000 verkocht aan het Spaanse Telefonica voor 12 miljard euro. Vervolgens heeft De Mol via zijn investeringsvehikel veel geld verdiend op de beurs, o.a. met Versatel. Lezers van Blikopdebeurs.com kozen John de Mol tot belegger van het jaar in 2004.

Kijkcijfers

Nog even een blik op de laatste kijkcijfers. De Stichting Kijk Onderzoek publiceert dagelijks een top 25 van best bekeken TV programma's. Voor plek 25 zijn ca. 600.000 kijkers nodig, de nummer één zit rond de 2 miljoen. Het enige Talpa programma in de lijst van maandag 4 t/m vrijdag 8 december is de finale van Expeditie Robinson, op nummer 25. Alleen in het weekeinde wordt gescoord met De Wedstrijden en de Postcodeloterij. Het marktaandeel van Talpa schommelt de afgelopen weken tussen de 6 en 7 procent.

Succesvolle programma's bedenken blijkt geen garantie om de juiste personen aan je station te binden alsmede kwaliteit, journalistiek vakwerk en passie in de organisatie te verankeren. Het ontbreekt aan visie, de programma's zijn niet onderscheidend of worden op het verkeerde tijdstip uitgezonden. De zender kampt met een enorm imagoprobleem. Indien het roer in 2007 niet drastisch omgaat wacht Talpa een positie in de marge.

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam
Een naar de eigenaar vernoemd bedrijf zou betere resultaten boeken. Maar is zo'n naam ook altijd handig?

Portemonnee

Portemonnee
NU.nl zet de belangrijkste wijzigingen voor je portemonnee op een rij.

NUwerk

Tip de redactie